Start
Artikeln är över 3 år gammal

Finansminister Saarikko: Alla barnfamiljer borde få mer barnbidrag i slutet av året

Finansminister Annika Saarikko (C) föreslår att alla barnfamiljer ska få ett extra barnbidrag i slutet av året. "Vi måste ta hand om varje barn".

Annika Saarikko står utomhus och pratar i en mikrofon.
Saarikko vill att barnfamiljerna prioriteras i tilläggsbudgeten. Bild: Sakari Piippo / Yle

Saarikko berättade om Finansministeriets förslag först i Yle-programmet A-Studion på onsdagskvällen och senare på Twitter.

– Barnfamiljer är en målgrupp som det finns orsak att rikta blickarna mot. I Finland har nativiteten varit ovanligt låg efter att coronaläget blivit bättre. Vi har inte råd med att familjerna mår dåligt – vi måste ta hand om varje barn, sa Saarikko i A-studion.

Saarikko motiverade förslaget med att barnfamiljerna drabbas särskilt hårt när priserna för mat, energi och transport stiger.

"En stor del av inkomsterna går till att få vardagen att snurra", skriver Saarikko på Twitter.

Dessutom är barnbidraget inte indexbundet, vilket betyder att det inte ökar trots inflationen, påpekar Saarikko.

Det ökade barnbidraget skulle vara en engångsföreteelse, och Saarikko menar att inga nya lån skulle behövas för att verkställa det.

Totalt skulle det handla om en statlig utgift på ungefär 100 miljoner euro, som skulle finansieras med regeringens reserver för tilläggsbudgeten.

Finansministeriet fortsätter bereda statsbudgeten för nästa år under torsdagen. Också Finansministeriets budgetchef Mika Niemelä har tidigare i veckan tagit upp höjningen av barnbidraget.

Källor: Yle Uutiset, STT