Esbo IF:s Saga Andersson hörde sannerligen inte till förhandsfavoriterna att gå till final i Eugene.
Stavhopparen var ändå vass och klarade 420 i första, 435 i andra och kom ytterst nära att överskrida 450 med sitt tredje försök. Ett av karriärens bästa hopp, analyserade hon själv för Yle Sporten då.
Det visade sig att 450 hade räckt till en finalplats på VM.
Men efter att Andersson återvänt till Esbo var formen inte den samma.
– Träningarna gick lite sämre efter det. Så Kalevaspelen blev viktiga tävlingar för mig, berättar hon för Yle i München.
Tipset: 440 kravet för finalplats
Insatsen i Joensuu var inte heller felfri. Efter att ha klarat 400 och 413 med sitt första försök behövde Andersson plötsligt tre försök på sig att komma över 425. Men då hon gled över ribban fick hon beskedet hon behövde.
– Efter det har träningarna också gått bättre, säger Andersson nu.
– Nu känns det jättebra. Kroppen känns bra, staden är vacker. Det är bara bra vibbisar.
Därför vågar hon öppet tala om en EM-final nu.
– Det viktigaste jag tar med mig från Eugene är ändå att jag kunde prestera på en bra nivå och nästan gå till final, trots att det var en stor tävling. Det höjde på självförtroendet.
– Här torde det räcka med att klara 440 bara man inte river innan det, säger Andersson.
Inga problem med morgontävlingar
Stavkvalet hör till de första EM-tävlingarna och går av stapeln klockan 11.25 finsk tid på måndag.
– Det innebär att man måste vakna redan vid 6-tiden, men jag har gjort förmiddagsträningar hemma. Det ska passa mig bra, tror Andersson.
Hon får helt som i Eugene sällskap av både Wilma Murto och Elina Lampela i kvalet.
– Det är jättenajs att vi är tre finländare. Vi har en bra gemenskap på tävlingarna hemma i Finland och det känns bra att vara här med vänner.