Smid medan järnet är varmt?
Förra onsdagen hade Wilma Murto karriärens bästa kväll då hon höjde sitt finska rekord flera gånger och tog EM-guld i stavhopp. En vecka senare visade Murto att formen inte har försvunnit.
Murto tävlade på nytt i Tyskland – närmare bestämt i lilla Jockgrim vid västkusten – och det går inte att anmärka på hennes insats i inbjudningstävlingen.
I kväll stannade Murto på 461 och blev tvåa i tävlingen efter en ny duell mot Tina Sutej.
Då Murto tog EM-guldet klarade hon 485, men trots att tisdagens resultat är ett par decimeter sämre än noteringen i München var det säsongens näst bästa tävling för finländskan. I VM-finalen i Eugene för en dryg månad sedan tog Murto 460.
– Det har gått sex dagar sedan EM-finalen och jag har varit tröttare när jag inte har fått sömn. Det kändes inte hundra i tävlingen, säger Murto i friidrottsförbundets pressmeddelande.
Tävlar i Diamond League
I München var det Sutej, Murto och grekiskan Aikaterini Stefanidi som bjöd på stor dramatik.
Då fick Sutej nöja sig med bronset, men i kväll slog slovenskan den färska, finska Europamästaren.
Murto hade problem redan på ingångshöjden 436, men tog i sitt sista försök. Sedan tog hon 451 och 461 i första försöket.
Det samma gällde för Sutej, och då ribban låg på 471 avgjorde hon. Sutej tog i sitt andra försök och då sparade Murto sina två återstående hopp till 476. Båda två rev ut sig på den höjden.
– Jag hade bra tryck i hoppen på 471 och 476, men då använde jag styvare stavar och det hade krävts säkrare och jämnare hoppning, säger Murto.
På fredag väntar Diamond League-tävlingen i Lausanne för Murto. Efter EM-triumfen har hon fått en startplats i den högklassiga friidrottsgalan i Schweiz.
Även EM-tvåan Kristiina Mäkelä (tresteg) och EM-trean Lassi Etelätalo (spjut) finns med i startlistorna inför fredagens Diamond League.