Det är en uppgiven Hanna Fagerudd som svarar i telefon i Lovisa.
– Vi har hälften så mycket elever nu jämfört med före coronapandemin.
Hon är styrelseordförande för Lovisa Dansinstitut och har kickat igång en kampanj där hon ber allmänheten om pengar för att rädda dansinstitutet.
För den här pengen kan lärarna få lön och vi får hyran betald
Hanna Fagerudd
Målet är att samla ihop 20 000 euro på 40 dagar. Då kan institutet garantera sin verksamhet just nu, satsa framåt och också bjuda på vårfest.
Minimibeloppet för insamlingen är 10 000 euro, men får man in mindre än det får donatorerna tillbaka sina pengar.
Den magiska gränsen på 10 000 euro är ändå avgörande för dansinstitutet.
– För den här pengen kan lärarna få lön och vi får hyran betald. Efter pandemin är det slut på alla våra besparingar.
Också musikinstitutets elever försvann under pandemin
Fagerudd och dansarna i Lovisa är inte ensamma om sitt problem. På Borgånejdens musikinstitut säger rektor Felix von Willebrand att högstadieeleverna och gymnasieeleverna saknas nästan helt i deras verksamhet.
– De större barnen, de fattas, de kommer inte mera.
Willebrand konstaterar att det lär ska vara samma problem i andra delar av landet också.
– Jag har pratat med musikinstitut i Helsingfors, Kervo och Träskända, och de säger också att ungdomarna inte har kommit tillbaka efter pandemin.
I Sibbo har vi däremot kö, för många elever vill ha undervisning
Felix von Willebrand
Borgånejdens musikinstitut behöver inte ändå skramla med bössor på gatorna, de har sin ekonomi i skick. De får pengar av staten, statsandelar, som tryggar verksamheten.
Dessutom satsar de stort på musiklekskola för barn i alla åtta kommuner där de är verksamma. Allt som allt går över 2 000 barn i musiklekskola i musikinstitutets regi.
– Borgå är inte ett stort problem och i Borgnäs har vi bra återväxt, men i Lovisa och i Mäntsälä är det problem, där har barnen inte kommit tillbaka.
I Sibbo har man däremot kö, för många elever vill ha undervisning.
– Men det beror inte på något magiskt, utan på att Sibbo växer, säger von Willebrand.
Småbarnen dansar, skoleleverna syns inte till
I Lovisa har småbarnsföräldrar varit aktiva och barn under skolåldern är de som besöker dansinstitutets lektioner.
– Men vi saknar barn i lågstadieåldern, säger Hanna Fagerudd. De är de barnen som borde ha börjat dansa under coronapandemin, och nu får vi inte med dem.
Om Lovisa Dansinstitut inte lyckas få in tillräckligt med pengar via insamlingen är det möjligt att de måste stänga.
Institutet följer läroplanen för grundläggande konstundervisning och det här förpliktigar dansinstitutet att erbjuda Lovisaborna ett visst slags danstimmar av olika stil och nivå.
– Om vi inte får ihop de insamlade pengarna kan inte institutet uppfylla läroplanens kriterier och vi måste lägga lapp på luckan, säger Hanna Fagerudd.
Hon förklarar att det alltså inte är möjligt att minska på utbudet utan att frånsäga sig läroverksstatusen.
En musikal kan locka ungdomar tillbaka till musiken
I Borgå säger rektor Felix von Willebrand att de yngre eleverna hittar till musiken dels via den direkta kontakten med skolorna, dels via musiklekis som får barnen att fortsätta med musik också när de börjat skolan.
– Vi är ganska ofta i skolorna och så har vi en person som presenterar instrument för skoleleverna.
Men just nu tänker man aktivt på olika sätt att få med ungdomarna i verksamheten igen.
– Vi har en plan att vi ska göra något helt konkret med och för ungdomar, till exempel sätta i gång en musikal och få med dem på det viset.