Våldsdådet inträffade på äldreomsorgsenheten vid servicehuset Tranbackahemmet 2. En kvinna född 1925 dödades och en annan kvinna född 1934 skadades allvarligt av en annan klient på boendet. De flesta av enhetens invånare är minnessjuka och äldre personer.
Två skötare var på plats på enheten då våldsdådet skedde.
Fallet utreddes först som grov misshandel och dödsvållande, men eftersom gärningspersonen dog under förundersökningen är utredningen på dessa punkter avslutad. Däremot misstänks nu de skötare och läkare som var på jobb då händelsen inträffade för utsättande och brott mot tjänsteplikten.
Enligt Strafflagen innebär utsättande att man ”försätter någon annan i ett hjälplöst läge eller lämnar någon som man är skyldig att dra försorg om i ett sådant läge och därigenom utsätter denne för fara till liv eller hälsa”. Fallet går nu vidare till åtalsprövning.
Åbo stad ser allvarligt på misstankarna
Åbo stad meddelar att man ser mycket allvarligt på brottsmisstankarna. Staden inledde genast efter händelsen en intern utredning kring hur något liknande kunde inträffa på en av stadens enheter. Enligt social- och hälsovårdsdirektör Riitta Liuksa ska staden nu ta del av polisens förundersökningsmaterial och efter det ska man se över ifall fler åtgärder behöver göras.