Nyårsfyrverkerier har redan orsakat en allvarlig ögonskada i huvudstadsregionen, trots att de fram tills lördagskvällen är olagliga att avfyra.
Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt meddelar att en man opererats för en allvarlig ögonskada som orsakats av en så kallad stjärnbomb.
Fyrverkeripjäsen avfyrades innan mannen hunnit ta skydd. Han fick brandskador och ett rivsår i ögongloben, dessutom fick han sprickor i flera ben i ögonhålan. Den skadade använde inte skyddsglasögon.
Ögonpolikliniken påminner alla som tänker avfyra fyrverkerier om vikten av att använda skyddsglasögon och följa bruksanvisningarna och säkerhetsavstånd.