Start
Artikeln är över 3 år gammal

Sparkampanjen lyckad – elförbrukningen minskade rejält i fjol

Elförbrukningen i Finland sjönk ovanligt mycket under år 2022, jämfört med året innan. Vid Energiindustrins intresseorganisation säger man att kampanjen för att spara el varit mycket lyckad.

Förbrukningen uppgick till cirka 82 terawattimmar under fjolåret, vilket är cirka sex procent mindre än 2021. Minskningen var 5,4 terawattimmar.

Av årets enskilda månader minskade elförbrukningen mest i december, då den temperaturkorrigerade förbrukningen var 10 procent mindre än 2021.

Det avvikande i siffrorna är att förbrukningen har minskat så mycket på en gång, man måste gå 12 år tillbaka i tiden för att hitta ett år med lika stor förändring från ett år till ett annat.