Pyttis kommunfullmäktige valde på måndag Aleksi Kurki till ny ordförande för kommunstyrelsen.
Kurki fyllde 20 år för en vecka sedan och är därmed alla tiders yngsta kommunstyrelseordförande i Finland.
Valet var enhälligt. Aleksi Kurki representerar Samlingspartiet och blev invald i kommunfullmäktige i valet 2021. Han är också invald i Kymmenedalens välfärdsområdes fullmäktige.
Han studerar ekonomi vid Aalto-universitetet.
I ett pressmeddelande säger Kurki att hans viktigaste uppgift är att se till att beslutsfattandet i Pyttis fortsätter stödja näringslivet.