Artikeln är över 3 år gammal

Flera har gått och väntat på sina löneutbetalningar från välfärdsområdet – hemvårdare i Sibbo hör också till de drabbade

Utbetalningsdagarna för lönetilläggen har ändrat för många i och med övergången till välfärdsområdet. Det har lett till att anställda får vänta på sina pengar längre än normalt.

Anonym bild av hemvårdare och äldre.
Bild: Hilma Toivonen / Yle

I tisdags (7.2) skrev Yle Östnyland om att lönetillägg betalas ut flera veckor för sent till personal vid Östra Nylands välfärdsområde. Artikeln gällde tidigare anställda vid Kårkulla samkommun, personer som alltså nu jobbar för välfärdsområdet.

I artikeln berättar Teddy Westerlund, som jobbar på ett boende för personer med funktionsnedsättning, att han och hans kollegor fått klara sig utan upp till en tredjedel av sin lön då kvälls- och veckoslutstilläggen från december låter vänta på sig.

Efter artikeln kontaktades Yle Östnyland av anställda inom hemvården i Sibbo som också väntar på sina kvälls- och veckoslutstillägg.

Fler försenade löneutbetalningar? Nej, säger välfärdsområdet. Saken är mer invecklad än så.

Irja Suhonen, chef för anställningsärenden på välfärdsområdet, förklarar att den försenade utbetalningen av lönetillägg från december bara gäller den tidigare Kårkullapersonalen.

De tilläggen hör ihop med arbetspass på turlistan från början av december och de borde ha betalats ut i januari. Eftersom Kårkulla inte kunde betala tilläggen föll ansvaret istället på välfärdsområdet.

Enligt Suhonen skickade Kårkulla de behövliga utbetalningsuppgifterna först i januari då löneräknarna hade bråttom med att få rätsida på löneutbetalningarna för den nya organisationen. Därför blev utbetalningen av tilläggen från början av december försenad och de tidigare Kårkullaanställda får i stället sina pengar i februari tillsammans med tilläggen från följande turlista.

Det är de här tilläggen från följande turlista som hemvårdarna i Sibbo väntar på, och förmodligen en del andra av de 20 500 anställda som jobbar för välfärdsområdet. Treveckorslistan i fråga sträcker sig från mitten av december till den 8 januari.

Tilläggen för början av januari betalas ut i februari

Enligt Suhonen är de tilläggen inte försenade, det är bara utbetalningsdagen som har ändrats i och med övergången till den nya arbetsgivaren. Att turlistan slutar i januari betyder att tilläggen enligt gällande tjänste- och arbetskollektivavtal kan betalas ut i februari.

Även löneutbetalningsföretaget HPK Palveluts vd Sami Puukari säger att det inte finns något avvikande i företagets uppgifter för Sibbo hemvård, lönerna betalas på de dagar som välfärdsområdet beställt. Avlöningsdagarna är den femtonde och den sista varje månad.

Anställda från nio olika enheter övergick till den nya organisationen när välfärdsområdet inledde sin verksamhet den första januari i år. Samtidigt ändrades löneutbetalningsdagarna för många, och för en del kan det betyda att lönen kommer senare än man är van med.

– Det kan finnas oklarhet i saken eftersom de tidigare arbetsgivarna haft andra utbetalningsdagar. Välfärdsområdet har redan under beredningen informerat de anställda om att välfärdsområdet betalar tilläggen i februari enligt tjänste- och kollektivavtalen, säger Suhonen.

Problem med informationen till de anställda

Att allt gått enligt avtalet tröstar knappast dem som väntar på sina pengar. Något verkar ha gått fel i informationsgången då det har gått hemvårdarna i Sibbo förbi att deras lönetillägg kommer att betalas ut enligt en annan tidtabell än tidigare.

Enligt Suhonen har välfärdsområdets personal informerats om löneutbetalningen och saken har behandlats med personalrepresentanter.

– Eftersom saken går enligt tjänste- och kollektivavtalen så har personalens representanter inte kommit med avvikande åsikter. Personalen har informerats men nu när den nya arbetsgivaren inledde sin verksamhet finns det många nya saker och en del information drunknar säkert i mängden, säger Suhonen.