De Grönas ordförande Maria Ohisalo säger att partiet inte går med i en regering där man planerar att skära ned i utbildningen. Man får inte skära ner med så lite som en euro, säger hon.
”Det här är en knäckfråga för oss”, sa hon i sitt tal inför De Grönas partifullmäktige i Kouvola på lördagen.
Ohisalo lyfte fram att Samlingspartiet först lovat att det inte ska bli några nedskärningar i utbildningen, sedan har partiets ordförande Petteri Orpo sagt att utbildningen ska ha ett ”speciellt skydd” under nästa valperiod och nu nämner partiet i sitt valprogram att man ska undvika nedskärningar i utbildningen.
Enligt Ohisalo finns en risk att Samlingspartiet skär ned i utbildningen, trots att man lovat att inte göra det.
Inför riksdagsvalet 2015 lovade flera partier att inte skära i utbildningen, men det löftet sveks sedan av den borgerliga regeringen.
Källor: Ohisalos tal, STT