Artikeln är över 3 år gammal

Julia Simon förstörde hemmafesten – hade råd med en bom för karriärens första individuella VM-guld: ”Mina ben skakade”

Det blev fransk seger då damerna körde om VM-medaljerna i jaktstart. Julia Simon bommade bara ett skott och klättrade från tia vid starten till etta i mål. Suvi Minkkinen klättrade elva placeringar i tävlingen.

Julia Simon jublar.
Bild: EPA-EFE

I fredags var det Denise Herrmann-Wick som vann sprinten före Hanna Öberg och dessa två åkare var favoriter då jaktstarten skulle köras i Oberhof.

Duon höll också ihop till andra skyttet men då bommade Öberg bort sig och i stället seglade Julia Simon upp som tvåa bakom Herrmann-Wick.

Herrmann-Wick hade som mest en halvminut ner till Simon, men efter det tredje skyttet gick de ut samtidigt då tyskan bommade ett skott.

Simon och Herrmann-Wick åkte sedan tillsammans in till det sista skyttet där VM-guldet skulle avgöras – och då var det Simon som höll nerverna i styr.

Fransyskan missade ett skott och avgjorde segerkampen samtidigt som Herrmann-Wick drog på sig två straffrundor.

– Det här är galet och otroligt. Före sista skyttet fick jag höra att luckan till trean var stor men jag ville inte titta bakåt, jag fokuserade bara på guldet och det gällde att hålla koll på Denise, säger Simon i sin segerintervju.

Minkkinen klättrade elva placeringar

Simon tog sitt första individuella VM-guld då hon skar mållinjen 27 sekunder före Herrmann-Wick. Bronset gick till norskan Marte Olsbu Røiseland.

– Mina ben skakade på sista varvet då det sjönk in att jag gick mot guldet, säger Simon.

Suvi Minkkinen var enda finländska åkare i jaktstarten. Hon startade som 35:a och klättrade elva placeringar i loppet.

– Jag är nöjd men det fanns chans att gå in bland de tio bästa om jag skulle ha haft en superdag på vallen. Det berättar också kanske något om hur svåra förhållanden det var då man kan klättra elva placeringar med tre bommar, säger Minkkinen till Yle.