Fredagens händelser i ett nötskal
Finlands president Sauli Niinistö åkte tillsammans med utrikesminister Pekka Haavisto till Turkiet för att träffa sina kollegor, president Recep Tayyip Erdoğan och utrikesminister Mevlüt Çavuşoğlu.
Redan från tidigare var det förväntat att Turkiet på något sätt skulle ge grönt ljus för Finlands Natoansökan.
Presidenterna Niinistö och Erdoğan möttes i ett par timmar under eftermiddagen, och diskuterade bland annat det trepartsavtal som skrivits mellan Finland, Sverige och Turkiet, där Turkiet ställer krav på länderna för att godkänna Natoansökningarna.
På en presskonferens i Ankara meddelade Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan att Finland nu har uppfyllt de krav som har ställts på dem. Därför inleds ratificeringsprocessen för Finlands del.
Vad beträffar Sverige anser den turkiska presidenten inte att landet har levt upp till alla Turkiets krav, och därför leder dagens möte inte någon vart för Sveriges del.
President Niinistö kommenterade under en egen presskonferens ändå att det är ytterst viktigt för Finland att också den svenska Natoprocessen går framåt, och att Sverige så fort som möjligt blir fullvärdig Natomedlem.
President Niinistö uppskattar att Finland kan vara medlem i Nato senast i mitten av maj. Om inte, så blir det en längre väntan.