Artikeln är över 3 år gammal

Medlemmarna i stafettlaget måste hosta upp 400 euro för att delta i NM – Samuli Samuelsson sågar friidrottsförbundet: ”Bedrövligt att tvingas betala för att vi ska kunna ta oss till EM”

Om Finland vill ställa upp med ett stafettlag i nordiska mästerskapen kräver friidrottsförbundet att varje deltagare står för en självrisk på 400 euro. Det har rört upp känslorna i herrlaget.

Finlands lag i korta stafetten i EM i München.
I EM i augusti 2022 tog sig inte Samuel Purola, Oskari Lehtonen, Samuli Samuelsson och Santeri Örn till final. Bild: IMAGO/Beautiful Sports/ All Over Press

I friidrotts-EM sommaren 2024 har Finlands herrar alla förutsättningar att löpa i finalen i den korta stafetten.

Friidrotts-EM ordnas den 7–12 juni 2024 i Rom och det europeiska förbundet har ännu inte gått ut med resultatgränserna. Det står ändå klart att stafettlaget behöver klara EM-gränsen två gånger för att få delta.

Stafettlaget har möjlighet att säsongsdebutera i Köpenhamn i slutet av maj då de nordiska mästerskapen står på programmet. Det kommer ändå med en individuell kostnad för de finländska löparna, närmare bestämt en 400 euro stor självrisk per deltagare.

Samuli Samuelsson är kritisk mot förbundets beslut att inte stå för kostnaderna.

– Det är bedrövligt att jag måste betala för att vi ska kunna ta oss till friidrotts-EM. Det är tydligt att förbundet inte tycker att NM-tävlingen är viktig. De tvingar oss att betala 400 euro per person. Jag är ytterst besviken på förbundets agerande, slår Samuelsson fast.

Samuli Samuelsson tävlar på Olympiastadion.
Förra året satte Samuli Samuelsson finskt rekord på 100 meter. Rekordtiden lyder 10,16. Bild: Matti Raivio / All Over Press

Samuelsson befinner sig på ett träningsläger på Teneriffa tillsammans med andra sprintlöpare och säger att frågan har rört upp känslorna.

– Finländsk sprint står och faller med våra personliga ekonomiska satsningar. Det känns sorgligt. Vi vill göra en satsning på stafetten eftersom vi har ytterst goda chanser att nå framgång i Europa.

För Samuelsson själv är alternativet att i stället tävla individuellt under NM-veckoslutet. I så fall får han sina kostnader täckta och dessutom möjlighet att springa om prispengar.

Om någon väljer att stå över stafetten i Köpenhamn på grund av ekonomiska skäl får det stora konsekvenser ur ett sportsligt perspektiv.

– Därför måste alla dra åt samma håll och hosta upp summan som krävs för att få delta. Situationen är otrolig. Jag hoppas förstås på att förbundet tar sig en funderare så att vi inte själva behöver stå för självrisken, säger Samuelsson.

Förbundets ekonomi är pressad

Harri Aalto, som är vd på friidrottsförbundet, medger att frågan är knivig.

– Jag förstår alltid kritiken då idrottarna själva tvingas öppna plånboken. Samtidigt är det av största vikt att förbundets ekonomi är i balans, säger Aalto.

Friidottsförbundet senaste bokslut visade på en förlust på cirka 100 000 euro. Nu säger Aalto ändå att det går ”helt okej” ekonomiskt.

Finland skickade rekordstora trupper till förra årets EM- och VM-tävlingar och det blev dyrt för förbundet. Det är en starkt bidragande orsak till att självriskerna nu är på tapeten.

– Förra året gick mästerskapsbudgeten ungefär 350 000 euro på minus. Det var ett medvetet val att satsa på en stor trupp då idrottarna levererade. Den linjen står vi fast vid det här året, säger Aalto.

– I år har vi budgeterat med en förlust på 150 000 euro. Men det är uppenbart att vi inte kan ha underskott från år till år.

Artikeln är en bearbetad översättning av Emma Hyyppäs artikel Suomen nopein mies pöyristyi Urheiluliiton pomojen päätöksestä – joutuu maksamaan tärkeästä kisamatkasta satoja euroja omasta pussistaan för Yle Urheilu.