Start
Artikeln är över 3 år gammal

Nytt hopp för tioåriga långköraren Wasa Station – ny ägarstruktur fick Vasapolitikernas understöd

Vasa stad behöver ett musik- och kongresscenter, anser beslutsfattarna i fullmäktige. En klar majoritet av ledamöterna ställde sig därför bakom förslaget att gå vidare med projektet Wasa Station.

En illustration om hur Wasa Station kan se ut.
Arkivbild. Exakt hur Wasa Station kommer att se ut är ännu oklart. I nuläget väljer man att krympa den del som skulle ha blivit köpcentrum. Bild: YIT

Men den modell av Wasa Station som nu fick stadsfullmäktigeledamöternas stöd är inte fullt densamma som man tidigare talat om.

Det blir inget stort köpcentrum, däremot nog hotell och bostäder.

Huvudpoängen med bygget består också: Vasa stad får ett musik- och kongresscenter, samt utrymmen för idrott. Men staden kommer inte att äga de här delarna av huset som tidigare tänkt, istället blir man hyresgäst och låter privata aktörer sköta verksamheten. Staden kommer alltså att se sig om efter någon lämplig aktör i evenemangsbranschen samt en krögare som vill driva restaurang- och cateringverksamheten.

Det är nu omkring tio år sedan man började diskutera bygget av Wasa Station. Fullmäktiges ordförande Joakim Strand (SFP) är nöjd med att man nu äntligen ser ut att kunna ro Wasa Station i hamn.

– Vasa stad behöver verkligen ett musik- och kongresscenter. Jag tycker det är ganska talande att inte ens våra största bolag har hållit sina årsmöten i Vasa, eftersom här saknas de utrymmen som behövs, säger Strand.

En leende Joakim Strand i ett soligt sommarvasa.
Joakim Strand (SFP) hoppas att fullmäktiges beslut sätter fart på investerarna. Han ser gärna byggstart för Wasa Station redan nästa år. Bild: Anna Ruda / Yle

Som grund för den nya ägarstrukturen har staden låtit göra en utredning som skissar upp tre olika scenarier för hur lönsam evenemangsverksamheten kunde bli. Bakom utredningen står evenemangscentret Tampere-talo i Tammerfors, och den visar att verksamheten har framgångspotential.

Joakim Strand tycker att den nya modellen är bättre än den tidigare.

– Fördelen är förstås den att staden inte behöver ha 50 miljoner fast i väggarna, miljoner som skulle trycka på balansen.

Vilka risker finns det?

– När man förbinder sig till att hyra saker så är det förstås kopplat till hur den operativa verksamheten utvecklar sig. Men det ofta så att när något tar fart så överraskas man positivt, så att personligen är jag optimistisk vad gäller att också överträffa de scenarier som tagits fram. Och då innebär det ju att den här operativa risken inte längre är någon risk utan kan vändas till något positivt ekonomiskt.

Grönt ljus efter omröstning

Strand backar upp sin optimism med tidigare exempel. Passagerartrafiken mellan Vasa och Umeå lockar idag långt fler än vad man först förutspådde då tanken på en ny Kvarkenfärja började diskuteras. Likadant var det med antalet resenärer som förutspåddes åka till eller från Vasa med tåg då järnvägen skulle elektrifieras.

Joakim Strand tror att Wasa Station kan bli klart precis i rättan tid för att svara inte bara på de behov som redan finns utan också på de som kommer att finnas då investeringarna i regionen ökar, inte minst inom batteriindustrin.

– Vi har inte tid eller råd att vänta tio-femton år på något helt nytt koncept. Nu hoppas vi att man kommer vidare i diskussionerna med investerarna och operatörerna. Jag hoppas att bygget kommer igång så snabbt som möjligt, gärna nästa år.

Strand sörjer inte nämnvärt att man väljer att frångå det ursprungliga konceptet som också hade innehållit ett stort köpcentrum. Det har varit svårt för projektansvariga YIT att hitta sådana aktörer och Strand tror att tiden kan ha kört förbi idén. En coronapandemi och Rysslands anfallskrig mot Ukraina med sina långtgående ekonomiska konsekvenser punkterade de planerna. På fullmäktigemötet framhölls att det inte finns något som hindrar att man adderar sådana utrymmen ifall efterfrågan finns i framtiden.

Frågan om Wasa Station väckte ingen lång debatt på måndagskvällens fullmäktigemöte. Kai Luoma (Saml) ifrågasatte ändå förslaget om att gå vidare med projektet. Luoma föreslog att man skulle förkasta stadsstyrelsens förslag om att gå vidare med projektet och han fick stöd av sin partikamrat Susanna Koski.

Fullmäktige avgjorde frågan genom omröstning som slutade med 44 röster mot ett förkastande och tio röster för. En ledamot röstade blankt.

Genom ytterligare en omröstning beslöt man att även fullmäktige ska få säga sitt om de kommande hyresavtalen, även om det är styrelsen som har det operativa ansvaret för att föra de frågorna framåt.