Ett inlägg på sociala medier som friidrottslegendaren Michael Johnsons skrev i april har tagit ny fart i Norge och Sverige de senaste dagarna. Johnson skrev att friidrotten måste tänka om för att öka dragningskraften.
Bland annat ansåg Johnson att det ska finnas tävlingar som kan sändas på tv från start till slut och att hopp och kastgrenar ska genomföras på femton minuter.
Världsrekordhållaren Armand Duplantis sa inför Diamond League-tävlingen i Oslo att han förstår Johnsons resonemang men att han inte håller med om det.
Svensken konstaterade ändå att stavtävlingarna kan bli väldigt långa.
Och kvällens tävling i Oslo blev lång. Den började innan det officiella programmet och med tio hoppare i startfältet dröjde det en timme att genomföra tre höjder.
Ytterligare en timme senare var det bara Duplantis kvar då han säkrade segern med att ta 601 i andra försöket.
Och med fjärde raka segern på Bislett i hamn begärde svensken upp ribban på 612 som skulle ha varit nytt världsårsbästa. Men den höjden blev för svår den här gången.
Ny kanontid av Bol
På damernas 400 meter häck fick dock publiken se ett nytt världsårsbästa. Femke Bol lekte med motståndet och klockades för tiden 52,30.
Tiden är den fjärde bästa någonsin på distansen och endast Bol själv samt amerikanskorna Sydney McLaughlin och Dalilah Muhammad har löpt snabbare tidigare.
– Jag och Oslo är en bra kombination. Tekniskt gjorde jag ett bra lopp och framför allt de två sista häckarna gick väldigt bra.
– Jag försöker vara den bästa versionen av mig själv och det kändes som ett snabbt och bra lopp, säger holländskan efter segern på Diamond Leagues webbplats.
Bols segermarginal blev över en och en halv sekund. Tvåan Rushell Clayton från Jamaica korsade mållinjen på tiden 53,84.
Ett toppresultat blev det också i herrarnas slägga. Polacken Wojciech Nowicki drämde till med 81,92 som är det längsta kastet i världen den här sommaren.
På herrarnas 200 meter blev det ett nytt stadionrekord och Usain Bolts tidigare notering förpassades till historien. Bolts 19,79 har stått som stadionrekord i tio år men nu löpte amerikanen Erriyon Knighton två hundradelar snabbare.
– Det är en bra tid och jag börjar hitta formen nu, säger Knighton till NRK.
19,77 är också nytt säsongsbästa för Knighton som var överlägsen i loppet. Tvåan Reynier Mena var 32 hundradelar långsammare.
Samtliga resultat från tävlingen i Oslo finns här.