Start
Artikeln är över 2 år gammal

Strand och Ollikainen om varför de röstade blankt: ”Vi ville inte fälla regeringen innan bläcket ens hunnit torka”

Österbottniska riksdagsledamöter förklarar varför de inte röstade för missförtroende mot minister Vilhelm Junnila (Sannf).

Kansanedustajat Joakim Strand ja Mikko Ollikainen täysistunnossa 11.9.2019
Arkivbild. Joakim Strand och Mikko Ollikainen vill kavla upp ärmarna och börja jobba. Inte fälla regeringen. Bild: Pekka Tynell / YLE

De österbottniska riksdagsledamöterna Joakim Strand (SFP) och Mikko Ollikainen (SFP) valde att rösta blankt när riksdagen på onsdagen röstade om förtroende för näringsminister Vilhelm Junnila (Sannf).

Detta i motsats till de övriga SFP-ledamöterna som röstade för missförtroende.

I ett mejl till Yle Österbotten förklarar ledamöterna varför de valde att rösta som de gjorde.

– För att markera att vi tar starkt avstånd från de fenomen minister Wilhelm Junnila sammankopplats med kunde vi inte rösta för hans förtroende idag, skriver ledamöterna i ett gemensamt mejl.

Beslut efter samtal med Junnila och Orpo

Strand och Ollikainen valde ändå inte att rösta för missförtroende, så som övriga SFP ledamöter, med undantag för åländska Mats Löfström, gjorde.

Det här beslutet tog Strand och Ollikainen efter vad ledamöterna benämner som allvarliga samtal med såväl Junnila själv som bland annat statsminister Petteri Orpo.

– Vi valde att rösta blankt, eftersom vi inte heller vill fälla regeringen innan bläcket på regeringsprogrammet ens hunnit torka. Finland behöver en funktionsduglig regering.

Mats Löfström förklarade i sin tur sitt beslut i ett långt inlägg på Facebook. Han beskriver hur Petteri Orpo vädjat om att inte rösta för misstroende eftersom det skulle riskera hela regeringen då Sannfinländarna inte skulle gå med på att bara byta ut en minister.

Enligt Helsingin Sanomat hotade Sannfinländarnas partiordförande att fälla regeringen om Junnila hade tvingats avgå.

Junnila förklarade sig för riksdagsgruppen

Både Strand och Ollikainen vill poängtera att de inte röstade för Junnilas förtroende.

Till Yle Vaasa säger Joakim Strand att han tror att minister Junnila har tagit lärdom av det som hänt. Strand säger att att Junnila har försäkrat den svenska riksdagsgruppen om att han inte har något samröre med högerextrema grupperingar.

– Han har uttryckt att han är mycket ledsen och ångerfull, och även bett om ursäkt, för det som tidigare inträffat, säger Strand.

Nu vill både Joakim Strand och Mikko Ollikainen gå vidare och fortsätta arbeta enligt det regeringsprogram som enligt dem innehåller otaliga viktiga skrivningar för såväl hela Finland som Vasa valkrets.

– Nu gäller det att kavla upp ärmarna och börja arbeta konkret och resultatfokuserat. Den värdediskussion som nu på allvar kommit igång bland kollegorna inom regeringsleden är ytterst välkommen, skriver ledamöterna.