För första gången sedan man började föra statistik har temperaturen i Marocko passerat 50-gradersstrecket. I kuststaden Agadir i södra Marocko steg kvicksilvret till 50,4 grader i fredags, meddelade landet meteorologimyndighet på söndagen.
Marocko har drabbats av ett antal värmeböljor och rekordtemperaturer den här sommaren. Det förra rekordet på 49,9 grader sattes i Smara, en stad i västra Sahara, den 13 juli.
”Den här värmeböljan orsakas av att vi har fått in torr och het luft söderifrån, vilket har lett till att temperaturen har stigit avsevärt”, uppger man från Marockos Meteorologiska generaldirektorat.
Enligt myndigheten har det varit 5–13 grader varmare än månadsmedeltalet.
Värmeböljan har orsakat bränder i terrängen i närheten av Tanger i norra Marocko. Åtminstone tillsvidare har ingen människa kommit till skada i bränderna.
Väderprognoserna lovar ändå en viss lindring under de närmaste dagarna, eftersom temperaturen i norra Afrika väntas sjunka en aning.
Källa: AFP