Finlands fotbollsdamer har inte spelat en tävlingsmatch på ett drygt år. Nu är det äntligen dags igen – med en nymodighet.
Fem år efter införandet på herrsidan ska nu också damerna spela Nations League-fotboll. 16 lag är fördelade i fyra grupper i A-divisionen, lika många i B-divisionen och de resterande 19 länderna hittas i C-divisionen.
Finland får inleda i B-divisionen. I en grupp med Rumänien, Slovakien och Kroatien är fotbollsdamerna högst rankade på förhand.
– Vi är nog förhandsfavoriter. Det ska vi kunna hantera, säger förbundskapten Marko Saloranta till Yle.
Engman har brutit foten
Finland möter Slovakien i Åbo fredagen den 22 september och gästar Rumänien i Bukarest tisdagen därpå. Till hemmamatchen har drygt 3 000 biljetter sålts, meddelar förbundet.
Saloranta har fått välja och vraka nästan obehindrat bland finländska spelare. Adelina Engmans säsong är över på grund av en bruten fot och hon ersätts av KuPS Anni Hartikainen.
– Klart att det är synd att Adelina är borta. Hon har varit i bra form och gjort det bra i Hammarby. Hon var också bra för oss mot Skottland (träningsmatchen i juli, reds. anm.), men sån här är fotbollen ibland – tyvärr handlar det dessutom om en allvarligare skada.
På damsidan är Nations League ännu mer sammanflätat med det egentliga kvalet än på herrsidan. Nästa års EM-kval spelas nämligen i likadant gruppspelsformat – enligt de grupper som formas av Nations League.
– Nations League har en stor betydelse för EM-platsen. Om vi når vårt mål – A-divisionen – så får vi en stor fördel också med tanke på EM-platsen, påpekar Saloranta.
– I vår division finns lag som spelat i VM och EM och det säger något om hur hård kampen är om topp-16. Att Nations League grundas är minst lika viktigt för oss som det var för herrarna.
Yle sänder Finlands matcher.