Start
Artikeln är över 2 år gammal

Finsk-norsk patronfabrik i Lappo trefaldigar vinsten och nyanställer på grund av Ukrainakriget

Nammo Lapua har fördubblat sin produktion av gevärsskott på tre år. Fabrikschefen tror att efterfrågan förblir stor de närmaste åren.

man med patronhylsa.
Pekka Himanka med en patronhylsa av Nammo Lapua-precision. Bild: Marcus Lillkvist / Yle

Trots många besök på fabriker har jag aldrig förr behövt lämna ifrån mig mitt identitetskort.

Men så är det här vid patronfabriken i Lappo.

Min värd Pekka Himanka, fabrikschefen, vill dessutom dubbelkolla min identitet. Han är nöjd sedan jag visat upp Ylekortet och mitt internationella presskort.

Mycket snart möter vi en varning för explosionsfarligt material, det är när vi närmar oss krutlagret och den plats där patroner blir patroner, alltså laddas med krut.

Allt handlar om precision

Pekka Himanka

Dit får jag inte gå in på grund av riskerna. Ingen här har glömt vad som hände år 1976 då krutlagret antändes, hela patronfabriken jämnades med marken och tiotals dog.

Fabriken blev internationellt känd redan på 1930-talet

Då fanns fabriken mitt i Lappo i Södra Österbotten, på en plats som i dag är ombyggd till stadens kulturcentrum med det passande namnet ”Vanha Paukku”.

Efter smällen flyttade fabriken till ett industriområde några kilometer utanför, och där finns den än i dag.

Vi går in genom huvudingången i den imponerande mörkblå fasaden, och genast i korridoren möts jag av texten ”Passion för precision”.

– Våra skott ska träffa sina mål på ibland över en kilometers avstånd. Allt handlar om precision, förklarar Pekka Himanka.

Person utanför fabrik.
Fabriken som Pekka Himanka basar för ger jobb åt 235 personer. Bild: Marcus Lillkvist / Yle

Redan på 1930-talet blev Lappofabriken känd internationellt.

Finska sportskyttar vann tävlingar med deras patroner, och därmed var exporten igång.

Marknadsföringen riktades till tävlingsskyttar och jägare, och ser man några år tillbaka så har den militära sidan varit rätt obetydlig.

Maskinerna spottar ur sig hylsor i treskift dygnet runt på vardagarna.

”Enorm tillväxt”

Men det var alltså fram tills i fjol då Ryssland inledde sitt anfallskrig i Ukraina.

– Vi hade en bra tillväxt även innan men i och med kriget fick vi alltmer beställningar från myndigheterna. Det ledde till en enorm tillväxt. Vi har ökat kapaciteten men trots det har vi en orderbok som sträcker sig mer än ett år fram i tiden, säger Pekka Himanka.

patronfabrik
Enbart hylsan går genom tretton arbetsmoment innan den är klar. Bild: Marcus Lillkvist / Yle

En patron består i huvudsak av två delar, projektilen (kulan) som flyger iväg och den krutfyllda hylsan som geväret spottar ut efter avlossningen.

Pekka Himanka avslöjar inte hur många patroner fabriken tillverkar per dag, vecka eller år.

– Men de senare tre åren har vi dubblerat vår produktion. Det går riktigt bra. Vi har riktigt tillräckligt med jobb.

varningsskylt vid fabrik
fabrik
Bild på skylt i korridor.
patroner

Försvaret största beställare

Från att ha legat kring en femtedel utgör så kallad militär kaliber nu över hälften av Nammo Lapuas produktion.

Största beställare är finska försvaret men en lika stor del går till andra Natoländer, främst de inom EU.

Många länder hade dragit ned sina försvarsbudgetar men vaknade när kriget nådde Europa. Då behövde de fylla sina lager, dels för egen skull och dels för att de skicka till Ukraina.

Montören Marko Pilvesniemi håller koll på hylsornas kvalitet.

För att klara efterfrågan har 60 nya anställts de senaste åren.

Nu är man uppe i 235 och siktar på 250 anställda inom ett par år. Investeringar på drygt 10 miljoner euro sker i fabriken, till exempel byggs två nya produktionslinjer för hylsor.

Vi tror att efterfrågan förblir stor då så många länder vill förbereda sig nu

Pekka Himanka

Ser ni någon risk att ni satsar för mycket?

– De här närmaste åren ser vi inte en sådan risk. Vi tror att efterfrågan förblir stor då så många länder vill förbereda sig nu. Men det är klart att tiderna kan förändras, inom industrin blir det sämre och bättre tider.

Vinst och omsättning för bolaget Nammo Lapua åren 2019-2022.

Nammo Lapua ägs till hälften av finska staten, genom Patria. I fjol trefaldigade bolaget sin rörelsevinst, upp till 20 miljoner euro. Vinstmarginalen var 25 procent.

bygge av ny hall
En ny förrådsbyggnad är en av satsningarna. Bild: Marcus Lillkvist / Yle

Kan man säga att staten blir rik på grund av kriget?

– Så ser jag inte på det. Ägaren har försörjningsberedskapen och säkerheten som första prioritet, inte att de ska bli rika. Men vi har gjort bra resultat i våra fabriker. Det gör att vi kan växa och investera för framtiden.