Riksdagen får troligen även under den här valperioden ta ställning till den känsliga frågan om eutanasi. Ett medborgarinitiativ för eutanasi har under några dagar samlat ihop över 20 000 namn. För att riksdagen ska behandla frågan krävs 50 000 namn.
Enligt medborgarinitiativet bör riksdagen ge regeringen i uppdrag att bereda lagstiftning som möjliggör aktiv dödshjälp
Inför vårens riksdagsval gav de flesta partier grönt ljus för eutanasi. Bara Kristdemokraterna och Centern sade nej när Yle frågade samtliga riksdagspartier om eutanasi borde tillåtas i Finland.
SFP och Sannfinländarna tog inte ställning, medan Samlingspartiet, SDP, De Gröna, Vänsterförbundet och Rörelse Nu sade sig vara för eutanasi.
Frågan avgörs troligen som en så kallad samvetsfråga, där enskilda ledamöter röstar enligt egen övertygelse.
Kristdemokraterna anser att ändå att medborgarinitiativet inte kan leda till en lag om eutanasi under den här valperioden.
– Vi utgår från regeringsprogrammet. Vi har inte beredskap att börja stifta lagar om sådant som inte finns med där. Och vi har kommit överens om saken när vi bildade regering, säger Peter Östman som är ordförande för KD:s riksdagsgrupp till Svenska Yle.
En regeringsfråga enligt KD
Enligt Östman godkände de andra partierna under regeringsförhandlingarna KD:s krav om att eutanasifrågan inte skulle nämnas i regeringsprogrammet.
Även om syftet med medborgarinitiativ är att medborgare ska kunna föreslå lagar som regeringen inte självmant vill stifta, anser Östman att de övriga regeringspartierna måste acceptera överenskommelserna i regeringsprogrammet. För Kristdemokraterna är frågan om eutanasi central.
– Vi utgår från den kristna människosynen att allt liv är okränkbart och en legalisering av aktiv dödshjälp skulle stå i strid med våra värderingar, säger Östman.
Men om riksdagen ger regeringen i uppdrag att bereda en lag om eutanasi, vad händer då?
– Åtminstone blir det inte av under den här regeringsperioden.
Skulle ni hota att lämna regeringen om övriga regeringspartier vill bereda en sådan lag?
– Jag utgår ifrån att de övriga regeringspartierna respekterar det vi har kommit överens om, säger Östman.