Start
Artikeln är över 2 år gammal

Förstörd rysk stridsvagn på Medborgartorget – en del för blommor till den, medan andra för bort dem

Den ryska stridsvagnen som är till påseende på Medborgartorget i Helsingfors väcker olika slags tankar. Stridsvagnen förstördes i kriget i Ukraina, och den har väckt anstöt hos en del ryssar som är bosatta i Finland.

Två män i vinterkläder framför en förstörd stridsvagn, med Finlands riksdagshus i bakgrunden.
Jukka och Leevi Itkonen förstår att stridsvagnen kan väcka anstöt, men tycker att det är bra att den visas upp i Finland. Bild: Matti Myller / Yle

Den ryska stridsvagnen har också fått människor att engagera sig genom att lägga ner blommor.

Enligt Helsingin Sanomat har lokala ryssar fört blommor och ljus till stridsvagnen till minne av döda ryska soldater.

Blommorna och ljusen städades snabbt bort och på onsdag eftermiddag syntes inte längre några spår av dem.

Föreningen som hämtat stridsvagnen till Finland önskar att inget ska lämnas där.

Helsingforsbon Risto Lahti tycker att stridsvagnen är en bra påminnelse också till finländarna.

En man tittar i kameran, i bakgrunden en förstörd stridsvagn.
Risto Lahti säger att han har förståelse för ryssar bosatta i Finland. Bild: Matti Myller / Yle

– För mig är det en viktig sak att den förstördes utanför Kiev och inte på en åker i Sibbo. Det är en bra påminnelse till oss att det skulle ha kunnat ske nära oss. Lyckligtvis har vi nu Natomedlemskapet som skydd, säger Lahti.

Stridsvagnen har väckt anstöt hos en del ryssar bosatta i Finland. Den ryska nyhetsbyrån Ria Novosti intervjuade en diplomatkälla som kallade stridsvagnens närvaro för ”en hädelse” som ”väcker hat mot Ryssland”.

Lahti har ändå en viss förståelse för synvinkeln hos ryssarna bosatta i Finland.

– De måste stå bakom anfallskriget, annars kan de råka ut för svårigheter. De har inget val, det är en diktatur, utan säkerhet eller rättigheter.

Jyrki Nissinen från Esbo är inte helt på samma linje.

– Jag tycker det är bra att det är lite obekvämt. Jag skulle hoppas att de skulle kunna påverka sitt politiska ledarskap. Jag vet att det är svårt men jag önskar att de skulle kunna påverka, säger han.

En man tittar i kameran, i bakgrunden en förstörd stridsvagn.
Jyrki Nissinen tycker att det är bra att stridsvagnen väcker uppseende, och han hoppas att det kan sporra ryssar att påverka politikerna. Bild: Matti Myller / Yle

Stridsvagnen ledde till not

Den ryska ambassaden i Helsingfors har också skickat en not, det vill säga ett diplomatiskt meddelande, till Finland med anledning av stridsvagnen.

Utrikesministeriet bekräftade saken för Yle via e-post. Det var Ilta-Sanomat som var först med nyheten om noten.

Stridvagnen på Medborgartorget är av den ryska arméns modell T-72B3. Den ska enligt planerna finnas till påseende fram till den 7 december.

Innan den anlände till Finland har den visats upp på Estlands krigsmuseum.

”Vi är inte arga på dem”

Vi talade även med Jukka Itkonen från Helsingfors och Leevi Itkonen från Grankulla. Båda tycker att det är bra att stridsvagnen är här.

– Det visar att det händer hemska saker i Ukraina. Enligt mig är det bra att den har förts hit, säger Jukka Itkonen.

– Det väcker mycket tankar hos människor, och man ser tydligt vad som händer i världen och i Ukraina, tillägger Leevi Itkonen.

Jukka Itkonen säger att den anstöt som stridsvagnen väcker hos ryssar bosatta i Finland är tveeggad.

– Den visar krigets grymhet. Den visar att om du kör med stridsvagn någonstans så går det så här.

Leevi Itkonen funderar vidare.

– Vi är inte arga på dem. Vi förstår att det är en jobbig sak för dem. De vill säkert inte att folk ser sånt här, men det är just därför bra att stridsvagnen fördes hit.

Artikeln är en översatt och bearbetad version av Yle Uutisets artikel Venäjä tuohtui panssarivaunusta Helsingissä – toiset kärräävät tankin luo kukkia ja toiset niitä sieltä pois skriven av Venla Rakkola och Clarissa Jäärni.