HJK:s sista hemmamatch för året slutade 2–2 mot Aberdeen i Conference League-gruppspelet.
Den stora snackisen i Perparim Hetemajs avskedsföreställning i Helsingfors blev förhållanden. Det var kallt, det var snöfall – och det satte stopp för spelet i andra halvlek.
Det blev en kvarts uppehåll för att ploga planen och under tiden spelades julsånger på arenan.
– Jag har nog inte upplevt något liknande, säger Hetemaj om pausen.
Dessutom passade båda kortsidorna på att kasta snöbollar under andra halvlek.
– De träffade mig bara med en snöboll, säger HJK-målvakten Niki Mäenpää med glimten i ögat om de skotska supportrarnas försök att störa honom.
– Det var rätt extrema förhållanden – speciellt då det började snöa. Det blev väldigt halt på planen.
Hetemaj fick i sin tur stå ett bra tag vid sidlinjen och vänta på att få hoppa in. Sedan han hann knappt bytas in innan matchen avbröts.
– Det är nog det mest extrema jag har upplevt, men det var en rätt rolig upplevelse, säger Aberdeens back Angus MacDonald och skämtar om Richard Jensens utvärdering av vädret.
– Han påstod att det var rätt varmt. Jag hoppas att han värmer bastun just nu.
Hetemaj brände chans
I matchen tappade det finska mästarlaget en 2–0-ledning i Tölö och lyckades därmed inte vinna någon av sina tre matcher på konstgräset i höstens Europaspel.
HJK dominerade stort i första halvlek och hade 2–0 efter mål från Hassane Bandé och Santeri Hostikka. Ett drömmål före paus tog gästerna in i matchen på nytt och i andra halvlek var det en kaotisk matchbild.
– Vi spelade väldigt bra i fyrtio minuter, men jag har ingen djupare analys om varför vi släppte in dem i matchen, säger Hetemaj.
36-åringen hade ett av HJK:s allra bästa lägen för att avgöra i andra halvlek, men hans avslut gick över.
– Det grämer verkligen. Och det stör att vi inte vann matchen. Jag väntade bara på att få komma in en gång till, ge allt och försöka göra mål.
Fortsätter som tränare
HJK:s supportrar hyllade Hetemaj under kvällen.
– Ibland har jag nästan fått mer kärlek än jag förtjänar, men det var kul att avsluta så här. Jag är tacksam över allt stöd. Det har varit en lång resa och det är dags att göra något annat nu.
HJK avslutar säsongen i Grekland om ett par veckor och det blir Hetemajs allra sista match i en lång karriär. Den innehöll framför allt en väldigt lång sejour i Serie A.
– En gång när jag spelade för Brescia snöade det också. Då vann vi, säger Hetemaj och ler.
Nästa år väntar tränarjobb för Hetemaj i HJK:s organisation. Han säger att kroppen inte sätter stopp, men i år har speltiden minskat.
– Jag har sagt att då det händer så är det dags att ge andra min plats i laget. Det är också en lättnad att inte behöva pressa mig själv och försöka hänga med de unga. Ibland är det här inte så roligt och det känns rätt att sätta punkt.