Start
Artikeln är över 2 år gammal

Linda Sällström visade vägen för Finland än en gång – men hur länge ska hon göra det? ”Jag har inte stängt några dörrar”

Linda Sällström har nu gjort 59 landslagsmål och frågan är hur många fler det blir. Jag har ingen aning, säger målsprutan till Yle Sporten efter en matchavgörande insats mot Rumänien.

Två mål, en assist – men ändå var det Linda Sällströms avsaknad av självbevarelsedrift som avgjorde landslagsmötet mot Rumänien.

Sällström medger nämligen att hon valde att bli kapad i stället för att gå på mål i läget som resulterade i ett rött kort.

– Jag hann inse att jag antingen kan bli tacklad eller väja och gå på mål. Och det var så pass tidigt i matchen att jag hann tänka att jag tar det röda kortet – att det underlättar livet för oss, säger en sprudlande glad Sällström till Yle Sporten efter matchen.

Du var inte orolig för dina vrister?

– Nä, tacklingarna är inte så hårda. Man är van och förberedd, säger läkarstudenten och fortsätter le brett.

”Vi vet vad vinter är”

Efter det röda kortet pangade Finland in sex mål. Men det är inte tillräckligt för Sällström.

– Vi är för bra för B-ligan. Vi hör hemma i A-ligan. Vi skapar många chanser, men då vi stiger måste vi förvalta dem bättre. Vi hade kunnat göra fler i kväll, analyserar hon.

– Men vi har inte släppt in ett endaste mål och det är vi nöjda med, tillägger Sällström.

Matchen i Åbo spelades i rejält vinterväder och förhandstipset var att det skulle gynna Finland mer än Rumänien. Det var också fallet.

– Vi är ju finnar och vet vad vinter är, säger Sällström.

Kris i klubblaget – lovar inte att hon stannar

Nu återstår det bara en match av årets Nations League för damlandslaget – vad som händer sen har Sällström inga svar på.

– Vi får se, säger hon med ett skratt.

Men när intervjun går in på läget i klubblaget Vittsjö blir tonläget snäppet mer allvarligt.

Vittsjö slutade femma i Damallsvenskan, men är i ekonomisk kris. Klubben behöver enligt SVT få in en miljon svenska kronor innan årsskiftet för att få ekonomin i balans.

Klubben har också bett om hjälp av sina supportrar för att rädda läget.

– De jobbar hårt på för att lösa ekonomin. Det är tufft för alla klubbar. Men jag tror de kommer lösa det och hoppas att de gör det. Hela byn kommer att sluta upp och jag är inte jätteorolig, säger Sällström.

Linda Sällström tacklas.
Linda Sällström i farten för Vittsjö. Bild: Jeppe Gustafsson/Shutterstock/All Over Press

Du talar om ”dem” – hur ser din egen framtid ut i Vittsjö?

– Vi får se, säger Sällström och skrattar igen innan hon fortsätter:

– Allt är öppet. Vi har fullt fokus på att lösa ekonomin och sen löser man spelartruppen efter det.

Men du har ändå motivationen kvar att fortsätta spela fotboll på toppnivå?

– Vi får se, upprepar Sällström än en gång med ytterligare ett skratt.

– Jag har ju studierna och ett livspussel att lösa. Så om jag får ihop det kanske det blir en fortsättning, men vi får se.

Läkarstudierna krånglar till det

Sällström studerar till läkare vid Lunds universitet och har nu inlett den kliniska fasen av läkarutbildningen, vilket innebär att obligatorisk närvaro vid sjukhuset.

– Då blir det lite tight att hinna till träningarna. Men det har löst sig hittills. I värsta fall har fansen fått skjutsa mig till träningarna och det kan jag bara tacka för, säger Sällström.

När Sällström talar om Vittsjö talar hon alltså om ”dem”. Men om landslaget talar hon om ”vi”. Och det ger faktiskt en fingervisning på prioriteringarna vad beträffar fotbollen just nu.

Sällström sticker inte under stol med att det är landslaget som är prio ett.

– Det har alltid varit landslaget som har motiverat mig att fortsätta. Jag tycker ändå fortfarande om att spela fotboll och har lyckats göra mål här så jag känner väl att jag fortfarande håller.

Linda Sällström och Adelina Engman firar Finlands mål mot Spanien.
Linda Sällström har gjort flera viktiga mål för landslaget, till exempel i senaste EM. Bild: Shaun Brooks/Action Plus/Shutterstock/All Over Press

Så kommer du att finnas med i landslaget också då ni stiger till A-ligan?

– Det beror väl på om jag spelar fotboll? Kanske jag får göra som Jari Litmanen och bara spela i landslaget, frågar hon sig och skrattar.

– Det kan hända att det blir så, jag har inte planerat så långt alls. Jag har tagit det en säsong i sänder. Men landslaget har alltid varit det jag prioriterat högst och det är att få vara med här som motiverar mig.

Mot Rumänien blev det alltså två mål och en assist. Men helt som Sällström själv också säger är inget motstånd Finland mött i Nations League en egentlig mätare. Så hur länge kommer hon att hålla tillräckligt hög nivå för att näta mot toppmotstånd också?

– Tills jag slutar hoppas jag ju. Så länge som möjligt. Att göra mål är ändå det roligaste. Och det är mitt jobb också. Och om jag fortsätter så blir det ju mycket tuffare matcher. Mot Spanien blir det inte två mål varje match – även om man hoppas göra det.

Det blev ju ett mål då ni möttes i EM.

– Det är ett och ett halvt år sen och jag blir inte yngre heller, säger Sällström med ett sista skratt.