Artikeln är över 2 år gammal

Mitt i smällkalla vintern inleder EIF:s herrar sin säsong i fotbollsligan

Nu kör Ekenäs IF igång med förberedelserna inför kommande seriespel. Laget vann division ett i fjol och nu väntar avancemang.

Glädjen var total när EIF:s herrlag säkrade avancemanget till högsta fotbollsserien i Finland. Sedan dess har det varit tyst kring laget om man förbiser de spelarkontrakt som laget publicerat den senaste månaden.

Nu kör EIF:s säsong igång på riktigt. Laget inledde året direkt med sin första gemensamma träning i fotbollshallen i Västerby utanför Ekenäs. Laget kan däremot inte skryta med lyxiga träningslokaler för i fotbollshallen var det tretton minusgrader.

– Det är kallt, men vi tycker alla om att spela fotboll och då spelar platsen och omständigheterna mindre roll, konstaterar anfallaren Tobias Fagerström.

Ekenäs IF har spelat i herrarnas fotbollsliga en gång tidigare. Det var 1933 och då förlorade laget alla matcher, slutade naturligtvis sist i serien och fick inte en enda poäng. Nu har laget alltså möjlighet att knipa föreningens första FM-poäng.

– Förhoppningsvis får vi poäng redan i den första matchen och vi hoppas såklart på en bättre säsong än 1933, säger assisterande tränaren Johan Estlander skrattande.