Glädjen var total när EIF:s herrlag säkrade avancemanget till högsta fotbollsserien i Finland. Sedan dess har det varit tyst kring laget om man förbiser de spelarkontrakt som laget publicerat den senaste månaden.
Nu kör EIF:s säsong igång på riktigt. Laget inledde året direkt med sin första gemensamma träning i fotbollshallen i Västerby utanför Ekenäs. Laget kan däremot inte skryta med lyxiga träningslokaler för i fotbollshallen var det tretton minusgrader.
– Det är kallt, men vi tycker alla om att spela fotboll och då spelar platsen och omständigheterna mindre roll, konstaterar anfallaren Tobias Fagerström.
Ekenäs IF har spelat i herrarnas fotbollsliga en gång tidigare. Det var 1933 och då förlorade laget alla matcher, slutade naturligtvis sist i serien och fick inte en enda poäng. Nu har laget alltså möjlighet att knipa föreningens första FM-poäng.
– Förhoppningsvis får vi poäng redan i den första matchen och vi hoppas såklart på en bättre säsong än 1933, säger assisterande tränaren Johan Estlander skrattande.