Enligt tidningens chefredaktör Helén Kurri känns namnbytet som en ganska naturlig förändring.
– Våra läsare kallar den hela tiden för Borgåbladet eller Bladet. Bland den stora allmänheten har namnbytet aldrig riktigt gått igenom, säger Kurri.
En annan orsak till namnbytet är att Östnyland är lite för diffust och lätt att blanda ihop med annat, som Yle Östnyland och regionen Östnyland.
– För en lokaltidning är det jätteviktigt att ha en väldigt klar och tydlig identitet. Därför tar vi nu tillbaka Borgåbladet-namnet, säger Kurri.
Redaktionen har öppet hus på fredag eftermiddag. Runt mötesbordet där det bjuds på kaffe och bulle sitter en grupp äldre Borgåbor som är ense om att namnbytet är rätt och riktigt.
– Underbart! När jag vaknar i morse och läser det här, att Borgåbladet har kommit tillbaka blev jag så glad att jag upphöjde ett glädjetjut som gick genom märg och ben och säkert hördes ända hit, säger kulturprofilen Benita Ahlnäs.
Enligt Ahlnäs var det här inte en dag för tidigt eftersom hon anser att beslutet att ändra namnet till Östnyland var rent av idiotiskt.
– Borgåbladet har det ju varit sedan tidningen grundades, en av våra äldsta tidningar från 1860.
Hon är inte oroad över en för stark fokusering på Borgå i och med namnbytet.
– Nej, det ser läsarna eller prenumeranterna till. Sibboborna och Pernåborna vill ju ha sitt som prenumeranter. Om det bara handlar om Borgå så blir det ett ramaskri.
Ahlnäs önskar att tidningen fortsätter satsa på lokala nyheter, men också födelsedagsintervjuer och att uppmärksamma intressanta personligheter.
– Och sen för Guds skull, lämna aldrig papperstidningen och det vill jag verkligen understryka, papperstidning ska det vara, säger Benita Ahlnäs.
Vid kaffebordet sitter också pensionerade lagmannen Lasse Karlsson och tidigare stadsdirektör Per-Håkan Slotte.
– Nu kommer det ju saker på sin rätta plats när Borgåbisin får läsa Borgåblade. Inte har det ju passat att han läser Östnyland. Jag har nog läst den men alltid tänkt att namnet stör mig. Jag är ju så gammal att jag är mot alla förändringar, men inte den här, säger Karlsson.
– Det känns som att vi kan glömma den här parentesen och komma ihåg Borgåbladet hela tiden, säger Slotte.
Tidningen Östnyland blev till i januari 2015 när Borgåbladet och Lovisatidningen Östra Nyland slogs ihop.
Med namnbytet till Östnyland ville man signalera att tidningen ska bevaka hela regionen, inte bara Borgå.
Kommer det här att ändras nu då ni byter namn till Borgåbladet igen?
– Innehållet i tidningen kommer ju inte att ändras utan vi fortsätter att bevaka våra kommuner precis som hittills: Borgå, Sibbo, Lovisa och Lappträsk. Om man tittar på gamla Bladet så var det en viktig röst i hela Östnyland också på den tiden. Det är Östnyland och det kommer Borgåbladet också att vara, säger Kurri.
Försöker nå yngre läsare
Många i Lovisa saknade tidningen Östra Nyland och där skapades till och med en ny lokaltidning, Nya Östis, som främst utkommer som papperstidning.
Enligt Kurri är utmaningen för Östnyland, och nu Borgåbladet, egentligen inte hur man ska nå Lovisabor och Sibbobor, utan hur man ska nå de yngre. Det är en utmaning tidningen delar med alla nyhetsmedier.
– Vi jobbar hela tiden med innehållet och har diskussioner om vad vi gör, hur vi gör det och varför vi gör det. Jag har ända sedan jag tog över som chefredaktör sagt att jag vill ha en aktiv dialog med våra läsare och potentiella läsare, säger Kurri.
Man får gärna kontakta tidningen och diskutera innehållet eller tipsa om sådant man vill läsa om.
– Så det är ju en process hela tiden. Journalistiken är inte någonting statiskt utan den utvecklas hela tiden, säger Kurri.
Under åren har tidningen fått många nya prenumeranter i alla sina kommuner, men den har också tappat prenumeranter.
Östnyland har profilerat sig som en utpräglad lokaltidning. Det har varit lyckat och något många läsare gett positiv respons på.
– Vi kommer att fortsätta med att lyfta upp lokala händelser, människor och fenomen i hela regionen, säger Kurri.