Det var alltså rätt få som valde att ta premiärturen. Orsaken kan ha varit att närmaste förbindelsetåg från Karis vidare till Helsingfors var inställt, något som de flesta verkade känna till eftersom VR hade meddelat om det i förväg.
En passagerare som stigit på i Hangö och som skulle ända till Kuopio funderade ändå lite över sin fortsatta resa i och med det inställda tåget, men i övrigt var hon glad över att det går tåg igen till och från Hangö.
Lång väntan på lokaltågets återkomst
Strax efter klockan sju steg en handfull personer på eltåget i Ekenäs och då var det totalt drygt 20 passagerare i det så kallade H-tåget som skulle vidare till ändhållplatsen Karis.
Två som steg på i Ekenäs var Ulla Eronen och Jonas Waxlax. Båda är aktiva pendlare eftersom Ulla studerar i Salo och Jonas jobbar i Helsingfors.
Båda är dessutom på väldigt gott humör, trots tidig måndagsmorgon.
I två och ett halvt år har de tagit ersättande bussar eller egen bil till Karis på grund av arbetena med att elektrifiera järnvägsavsnittet mellan Hangö och Karis. Nu kan de äntligen ta lokaltåget igen.
– Jag har ibland kört bil eftersom bussen inte har gått eller att den varit såpass försenad att jag inte skulle ha hunnit i tid till Åbotåget, säger Ulla Eronen som pendlar till Salo.
Fjärrtågen väntar kanske bättre på försenade lokaltåg än bussar
IC-tåget från Karis till Åbo går enligt tidtabell den här måndagsmorgonen. Däremot blir det en timmes väntan i Karis för Jonas Waxlax som ska vidare till Helsingfors.
– Tåget blev inhiberat. Jag tänkte säga på grund av pollen på spåret, men det är väl svåra väderförhållanden, skämtar Jonas Waxlax och hänvisar till den senaste tidens stränga köld.
Förargligt nog är det här IC-tåget något som många pendlare brukar ta, men Jonas Waxlax hänger inte läpp. Han tänker ta följande tåg som går en timme senare.
Både Jonas Waxlax och Ulla Eronen är glada över att de slipper den ersättande bussen och kan pendla med tåg igen.
– Jag tog bussen när det var busstransport i stället för tåg mellan Ekenäs och Karis. Det tog inte så många minuter extra för Ekenäsborna, men jag avundas inte Hangöborna som var tvungna att sitta längre tid i bussen, säger Jonas Waxlax.
Nu är elektrifieringen mellan Hangö och Karis klar, men ännu återstår arbeten på banan fram till Hyvinge.
– Tåg är bekvämare och sedan hoppas jag att kommunikationen mellan Hangötåget och Helsingforståget fungerar bättre än mellan bussen och tåget, säger Jonas Waxlax.
Waxlax minns gånger när bussen varit försenad på grund av dåligt väglag och genom bussfönstret har han kunnat se hur tåget rullat iväg samtidigt som bussen kört ner mot tågstationen.
– Det är alltid lite snöpligt, konstaterar han.
Många pendlare har ändå anlitat den ersättande bussen, betydligt fler än de som tog det första eltåget den här måndagsmorgonen. Jonas Waxlax misstänker att många valt att jobba på distans just den här dagen eftersom VR har meddelat om de inställda tågturerna.
Nu har vädret redan blivit mildare. Det betyder att tågen småningom, förhoppningsvis, kommer att gå enligt tidtabell.
Det hjälper inte Jonas Waxlax som ändå tar förseningen med ro. Han stampar lite på stället för att få upp värmen i tårna och börjar sedan gå mot trapporna för att ta sig en värmande kopp kaffe på ett kafé en bit från Karis järnvägsstation.