Artikeln är över 2 år gammal

Nytt bud från Sjundeå angående vattenräkningar – kunden ska själv vara i kontakt med Lowell

I onsdags (17.1) skrev Yle Västnyland att de kunder som fått inkassobrev till följd av utebliven vattenräkning i Sjundeå kan luta sig tillbaka och vänta på en ny räkning. Det budet visade sig ändå inte stämma.

En hög med mynt ovanpå en räkning på 118 euro.
Kunden ska vara i kontakt med Lowell angående inkassobrev till följd av den uteblivna vattenräkningen. Bild: Ismo Pekkarinen

– Det var ett missförstånd. De kunder som ännu inte varit i kontakt med Lowell och som fått ett indrivningsbrev eller en påminnelse ska själva vara i kontakt med bolaget för att få dem strukna, säger Sjundeås kommunikationskoordinator Hellevi Raita.

Hon förklarar att missförståndet bottnar i att kommunen i tisdags fått bekräftat från Lowell att de stryker de inkassobrev och dröjsmålsräntor som uppstått på grund av att räkningar i månadsskiftet november–december uteblev. Det sker ändå inte automatiskt utan kunden måste själv vara i kontakt med Lowell.

Det är Lojo som har hand om att skicka ut Sjundeås vattenräkningar och Lojo använder sig av Lowells tjänster. Från och med årsskiftet har Lojo ändå återgått till att skicka vattenräkningarna själva. Det beslutet fattades i september av stadsstyrelsen och är inte kopplat till strulet med Sjundeås vattenräkningar. Revire Perintä sköter numera Lojos indrivningsärenden.