Ska personer med hemvård i Österbotten få varm eller kall mat? Den frågan ska Österbottens välfärdsområdesstyrelse behandla än en gång på måndag.
Då frågan behandlades innan jul återremitterades ärendet eftersom styrelsen ville veta exakt hur mycket man sparar in om maten körs hem till klienterna kall ett par dagar i veckan.
Nu har frågan utretts. Genom att övergå till att maten körs ut kall två till tre dagar i veckan och resten av veckan varm, sparar välfärdsområdet 480 000 euro på själva maten och 230 000 euro på transporterna.
Matfrågan är en del av framtids- och anpassningsprogrammet som ska spara miljontals euro för Österbottens välfärdsområde.