Det har i åratal talats om att något borde göras för att korsningen ska bli säkrare. Redan 2020 hade man kommit fram till att bästa lösningen skulle vara trafikljus.
Det har varit tyst om projektet i några år, men nu har den åter dykt upp i de politiska organens föredragningslistor.
Sibbo kommuns tjänstemän har förhandlat fram ett avtal med NTM-centralen. Tekniska nämnden i Sibbo har som första instans godkänt avtalet, men det ska ännu vidare till kommunstyrelsen och -fullmäktige.
Planen är att bygga trafikljus i korsningen, och att gräva en tunnel för fotgängare och cyklister under vägen. Tunneln ska byggas under Oljevägen, mellan Brobölevägen och ån som ringlar bredvid.
Söder om Oljevägen finns en busshållplats, därifrån ska den underjordiska gången starta. Den är sammankopplad med den planerade gång- och cykelleden mellan Söderkulla och Nickby.
En rondell skulle ha blivit för stor
Sibboborna är vana vid rondeller eftersom sådana byggts i både Nickbys och Söderkullas centrum. Valet föll ändå på trafikljus i den här korsningen.
– Vi har jämfört olika alternativ, och kom fram till att en rondell här skulle ha blivit så massiv att den inte passade in i landskapet, säger samhällsdirektör Albert Andersson.
Han berättar att det är tänkt att trafikljusen prioriterar den tunga trafiken som kör längs Oljevägen.
– I dagens läge måste de som vill korsa Oljevägen ändå stanna för stoppmärkena, så det behöver inte betyda att man får vänta längre för att ta sig över, säger Andersson.
Sikten ska också förbättras i korsningen, men han vill ännu inte gå närmare in på detaljer om hur. Andersson tror att korsningen kommer att bli betydligt säkrare i framtiden.
År 2020 talades det om att projektet skulle kosta 1,2 miljoner av vilket kommunen skulle betala hälften. Kostnaderna har nu specificerats och det är fortfarande meningen att NTM-centralen betalar hälften av räkningen.
– Det avtalet som vi nu gör tillsammans med NTM-centralen medför kostnader för 1,5 miljoner euro för Sibbo. Det gläder mig ändå att den summan är under det som vi tidigare budgeterat för projektet och trodde att det skulle kosta.
Avtalet ska ännu godkännas av politikerna, men bara det klubbats igenom kan jobbet börja.
– Planen är att största delen av arbetet ska vara färdigt redan i år, en del avslutande arbeten går kanske över till nästa års sida. Det beror på vädret, säger Albert Andersson.