Start
Artikeln är över 2 år gammal

Orpo: Vi stöder inte Rwandamodellen – men samarbete med länder utanför EU ska undersökas

Statsminister Petteri Orpo säger att regeringen inte stöder den så kallade Rwandamodellen. Enligt honom är det andra typer av samarbete med länder utanför EU som man nu utreder.

Petteri Orpo med en rad mikrofoner framför sig och en rad flaggor bakom sig.
Petteri Orpo är på plats i Bryssel på torsdagen. Bild: Lehtikuva

– Vi stöder inte Rwandamallen, säger Petteri Orpo.

Orpo uttalade sig under en presskonferens i samband med EU-toppmötet i Bryssel. Bland kollegorna där har han lagt märke till att konversationer kring invandring allt mer handlar om samarbete med tredjeländer, säger han.

– Vi stöder utredandet av möjligheterna att utöka samarbetet kring invandringspolitik med tredjeländer.

Enligt Orpo utreder man hur man kunde lätta på det han kallar invandringstrycket, genom att bereda asylplatser i trygga tredjeländer.

Han betonar att det måste göras på ett sätt som följer internationell lagstiftning. Kontroversen kring den så kallade Rwandamodellen bottnar i att den bedömts vara olaglig av den Europeiska människorättsdomstolen.

Kritiken som bland annat framförts av Eva Biaudet (SFP) handlar ändå inte bara om den olagligförklarade Rwandamodellen. Kritiken består även av det att regeringen nu flörtar med en politik med samma utgångspunkter som Rwandamodellen: Asylprocesser i tredjeländer.