Artikeln är över 2 år gammal

Hans örnhjärta klappar extra varmt inför kvällens match mellan Sport och Ässät: ”Det blir nog vinst!”

Thomas Lerstrand, hängiven Sport-supporter sedan årtionden tillbaka, tror stenhårt på hemmalaget inför kvällens rysare. Sport-Ässät slutar med tre poäng för hemmalaget och en efterlängtad slutspelsplats, tror Lerstrand.

Man klädd i röda supporterkläder ler mot kameran och gör tummen upp.
Thomas Lerstrand på en av säsongens tidigare matcher. Lerstrand är övertygad om seger mot Ässät och hoppas Sport får spela slutspelsmatcher långt in i vår. Bild: Privat / JQ Zhang

Småningom börjar pulsen öka för Vasa Sports mest hängivna anhängare. På tisdagskvällen gäller det om man ska lyckas knipa den allra sista slutspelsplatsen i årets hockeyliga.

Sport har fördelen att få hålla till på hemmaplan, medan gästerna är Ässät från Björneborg.

En som kommer att knyta sin röda halsduk extra stolt om halsen är Thomas Lerstrand från Korsholm, aktiv Sport-fantast sedan årtionden tillbaka.

Han skulle aldrig frivilligt missa kvällens match.

– Det är självklart att gå på matchen. Jag har sett alla matcher i år, det händer bara att jag missar någon enstaka om jag är bortrest i jobbet, säger Lerstrand.

På en skala mellan ett och tio, hur spännande är det nu?

– Tio, absolut!

Och om du måste tippa hur det går, vad gissar du då?

– Det blir nog vinst! Jag hoppas det inte blir bara två poäng, då blir det för spännande. Jag tror faktiskt på tre poäng!

Lerstrand var naturligtvis på plats även i lördags då Sport förlorade borta mot HIFK. Trots förlusten tog Lerstrand med sig goda vibrationer från matchen. Han tror att hela laget vet vad som gäller under tisdagskvällens möte mot Ässät. Nu är det vinna eller försvinna som gäller.

– Nog kan Ässät också spela, men de har förlorat mot oss så många gånger och nu gör de det igen.

Supportrar i tre generationer

För Thomas Lerstrand går kärleken till Vasa Sport långt tillbaka i tiden. Så långt tillbaka som 1975.

– Det är väl så att släkten är värst. Min morbror tog med mig till ishallen redan då Sport spelade i ligan första gången och efter det så sitter det i, säger Lerstrand.

Erik Riska spelar ishockey på Vasa Sports träningar.
Oberoende av hur matchen mot Ässät slutar vill Thomas Lerstrand fira lagikonen Erik Riska, som lägger klubban på hyllan efter årets säsong. Bild: Janne Isaksson / Yle

Då han numera åker på match har han oftast med sig sin egen dotter. Att det redan är en tredje generation som hejar på Sport är idag ingen ovanlighet. För Thomas Lerstrand finns ändå en extra from förhoppning om vinst, eftersom matchkvällen sammanfaller med dotterns 16-årsdag.

– Det vore en perfekt födelsedagspresent för henne, att vi få uppleva seger med tre poäng!

Blir det vinst kommer sällskapet att fira segern tillsammans med andra hängivna fans, säger Lerstrand. För honom är supporterklubben Red Army nästan som en andra familj, och gemenskapen är viktig för honom. Blir det förlust finns det andra saker att fira, inte minst att säga ett ordentligt tack till Erik Riska, som meddelat att han lägger av efter pågående säsong.

Skulle Sport lyckas knipa den efterlängtade slutspelsplatsen så rullar matcherna på och följande möte sker redan på fredag. Givetvis hoppas Thomas Lerstrand att det ska bli ytterligare besök på Kopparön i vår.

– Då blir det matcher varannan dag hela våren, eller så länge som vi får spela.