Start
Artikeln är över 2 år gammal

Människorättsorganisationer: Regeringens åtgärder hotar öka rasismen i Finland

Sammanlagt 33 människorättsorganisationer kräver omfattande politiska åtgärder för att avveckla den strukturella rasismen i Finland.

Demonstrander i somrigt Helsingfors håller bland annat i en skylt där det står: "Tillsammans mot rasism!".
Hösten 2023 ordnades stora demonstrationer mot rasism i Helsingfors. Bild: Jaani Lampinen / Yle

I nuläget hotar regeringens åtgärder mot rasism fördjupa problemen i stället, skriver organisationerna i ett gemensamt ställningstagande.

Bland de 33 människorättsorganisationer som skrivit under ställningstagandet finns bland annat Amnesty Internationals finska avdelning, Rädda Barnen, Diakonissinstitutet, Unicef i Finland, Mannerheims barnskyddsförbund och Seta.

Enligt organisationerna hotar de senaste lagförslagen, regeringsprogrammets riktlinjer och centrala beslutsfattares uttalanden att fördjupa den strukturella rasismen i Finland.

”Regeringens politik står i strid med de människorättsrekommendationer som Finland har fått”, står det i uttalandet.

Det här innebär regeringens meddelande mot rasism – Isabella förklarar

Majoriteten har bevittnat rasism

Över 80 procent av finländarna har bevittnat eller själva upplevt rasism, framkommer det i en färsk enkätundersökning som Finlands Röda kors har gjort.

Oftast möter finländarna rasism på nätet, i medier eller på sociala medier, men också kring 40 procent har upplevt eller bevittnat rasism på allmänna platser som i butiken eller i kollektivtrafiken.

Undersökningen visar att under hälften av finländarna ingriper då de bevittnar rasism runtomkring sig.

Bland 15–24-åringarna är andelen högre, vilket glädjer Sanna Saarto, Röda korsets verksamhetsplanerare för arbetet mot rasism.

”Det är fint att unga och unga vuxna upplever att de kan ingripa i rasism. Ansvaret borde ändå inte vila bara på de unga, och ungdomarna har också själva önskat att vuxna aktivare skulle ingripa i rasism”, säger hon i ett pressmeddelande.

”Vi kräver åtgärder”

I sitt ställningstagande kräver människorättsorganisationerna att regeringen ska ta till omfattande lagstiftningsåtgärder för att avveckla rasistiska strukturer i Finland.

”Beslutsfattarna har ett stort ansvar för vilken typ av språk och beteende som accepteras i samhället. Också barn och unga följer den offentliga debatten om rasism”, står det.

Statsminister Petteri Orpo (Saml) håller på måndagen rundabordssamtal om regeringens arbete mot rasism.

I diskussionen deltar representanter för invandrarorganisationer, kommuner och arbetsmarknadsorganisationer samt centrala människorättsaktörer.