En ung man avled under onsdagen i polishäktet som är inhyst i Böle polishus. Mannens död upptäcktes under en rutinmässig kontrollrunda i utrymmena. Man försökte återuppliva honom utan att lyckas.
Mannens anhöriga har informerats om dödsfallet.
Andra fallet inom några dagar
Det här är det andra dödsfallet i Helsingfors polishäkte under samma vecka. Polisinrättningen skriver i ett pressmeddelande att situationen är mycket beklaglig och att det är viktigt att fallen utreds.
Helsingforspolisen avböjer att kommentera dödsfallen desto mer och hänvisar alla vidare frågor till åklagarämbetet.
Dödsorsaken i bägge fallen utreds av Västra Nylands polisinrättning. Det kan ta ett par månader innan dödsorsakerna klarnar, uppger kriminalkommissarie Jyrki Kallio.
Helsingforspolisens agerande i samband med 35-åringens död utreds av distriktsåklagare Mari Eerola.
I fallet med 20-åringen utreds polisens agerande av distriktsåklagare Tarmo Tanner.
Utredning kan ta månader
Distriktsåklagare Tarmo Tanner kommenterar inte sitt fall i det här skedet, men beskriver hur arbetet går vidare.
När distriktsåklagaren nu har fått en anmälan om dödsfallet inleder man en preliminär utredning om händelseförloppet.
– I fall den här utredningen visar att det finns orsak att misstänka brott, så startar en förundersökning, säger Tanner.
Enligt Tanner är det omöjligt att säga hur länge en preliminär utredning räcker.
– I värsta fall kan det ta flera månader om man till exempel väntar på rättsläkarens utlåtande. Men ibland kan det gå relativt fort.
Artikeln uppdaterades 30.5.2024 kl 14.27 med uppgifter från distriktsåklagare Tarmo Tanner och Helsingforspolisen.