Det var under en konferensresa 2016 som läkaren och forskaren Ahmadreza Djalali greps i Iran. Knappt två år senare dömdes han till döden för spioneri för Israels räkning.
Nu, åtta år senare, sitter den svenska medborgaren Djalali fortfarande kvar i iranskt fängelse.
Det här samtidigt som Iran i helgen gick med på att växla två svenskar, EU-diplomaten Johan Floderus och Saeed Azizi, mot den folkrättsbrottsdömda iraniern Hamid Noury.
– Det var ett svårt dygn för mig för jag fick via media höra att min man blev kvar i iranskt fängelse, säger Ahmadreza Djalalis fru Vida Mehrannia i SVT:s Agenda.
Amnesty kritiska
Vida Mehrannia säger att hon pratade med sin man under helgen och att han blev upprörd när han hörde att Hamid Noury hade släppts ur svenskt fängelse.
– Den svenska regeringen borde ha sagt att man inte friger Noury förrän Iran friger alla fångar. Det är som att min mans liv inte är viktigt för dem, säger Mehrannia till SVT.
Det är inte endast Djalalis fru Vida Mehrannia som är upprörd över att läkaren och forskaren får stanna i Iran medan två andra svenskar flygs hem.
Också Amnesty riktar kritik mot fångutväxlingen. Generalsekreterare Anna Johansson säger till SVT att Sverige hade ett starkt kort i Hamid Noury, som Iran länge varit angeläget att få frisläppt.
– Här tänker jag att man kanske kunnat gå ännu ett steg längre för att få hem Ahmadreza Djalali, säger Johansson.
Amnesty är överlag kritiska till fångutväxling som strategi. Det kan leda till att Iran fortsätter fängsla utländska medborgare för att uppnå politiska syften.
– Risken är naturligtvis, eftersom det här uppenbart fungerar, att man kommer fortsätta med det, säger Johansson till SVT och fortsätter:
– Hamid Noury är dömd för väldigt grova brott. Att han nu inte får avtjäna sitt straff för de brott han faktiskt begått, det tycker jag inte är att ge rättvisa till de många offer under de här fängelsemassakerna 1988 som han dömdes för.
Fallen skiljer sig åt
Forskaren och läkaren Ahmadreza Djalalis fall skiljer sig från de frisläppta Johan Floderus och Saeed Azizis. Djalali, som varit anknuten till Karolinska Institutet, blev svensk medborgare först efter att han tillfångatagits i Iran.
Enligt experter i svenska medier greps Djalali i en tid då den svensk-iranska relationen var normal. Då hade Iran inte någon anledning att lägga press på Sverige, till skillnad från när man grep Floderus och Azizi mitt under rättegången mot Hamid Noury.
Statsministern om kritiken
Sveriges statsminister Ulf Kristersson säger till SVT att han förstår Djalalis frus besvikelse.
– Men vi gjorde precis allt vi kunde för att få loss även honom, säger Kristersson.
Statsminister Kristersson menar att det var omöjligt för den svenska regeringen att få hem Djalali.
– Vi vet inte exakt varför. Men hennes make fängslades flera år innan Noury dömdes i Sverige, så det finns ingen koppling till det.
Enligt Kristersson var regeringen därför tvungen att göra ett svårt val.
– Vårt val var ytterst att antingen ta hem dem som gick att ta hem eller låta allting falla. Och låga Johan och Saeed sitta kvar i iranskt fängelse. Det är den brutala sanningen.