Start

Många gläds åt att Havis Amanda nu flyttat hem till sin vanliga plats på Salutorget: ”Att få se henne är en höjdpunkt”

Efter att ha varit borta i över ett år på grund av reparationer är Havis Amanda nu tillbaka på Salutorget.

Den konserverade statyn Havis Amanda återvände till Salutorget på onsdagen.

Det är många nyfikna förbipasserande som stannar upp för att fotografera och beundra att Havis Amanda är tillbaka på Salutorget efter att ha varit borta i över ett år på grund av reparationer.

Nyazeeländaren Amanda Kennedy förlängde till och med sin vistelse i Helsingfors med ett par dagar för att hinna se skulpturen.

– Att få se henne är en av höjdpunkterna under min resa. Hon och jag delar nämligen samma namn.

– Den är vacker och påminner mig om en staty hemma i Nya Zeeland som föreställer Pania. Hon är också en sjövarelse, så jag är rätt exalterad, säger Kennedy.

Havis Amanda i sin fontän utan vatten.
Efter att ha varit borta i över ett år på grund av reparationer är Havis Amanda nu tillbaka på Salutorget. Bild: Olli-Pekka Kursi / Yle

Jyri Metsälä och dottern Bella besökte ett närliggande kafé och märkte av en tillfällighet att Havis Amanda flyttat tillbaka.

– Jag tog en bild på henne och skickade till familjen och skrev att hon nu gjort en comeback.

– Den ser lite annorlunda ut fast jag minns inte exakt hur hon såg ut tidigare. Den ser i alla fall putsad ut, säger Metsälä.

En som hade koll på att skulpturen monterades tillbaka på sin plats under onsdagen är Christer Kämpe som kommit till Salutorget för att inspektera slutresultatet.

– Hon ser fin ut. Hon var borta länge och jag bor inte i Helsingfors längre så jag har inte heller sett henne på flera år.

Här lyfts statyn tillbaka på sin plats på Salutorget

Har du hunnit sakna henne medan hon varit borta?

– Ja. För hon är en sevärdhet för alla som kommer hit – hon står på ett så fint ställe, säger Kämpe.

Det är inte bara skulpturen som har reparerats utan också bassängen runtomkring. Området är ännu avspärrat och hela arbetet förväntas bli klart till hösten.

– Själva statyn har ytbehandlats, putsats och delvis hitsats. Det har lagts till bitar och det har rätats till. Det har gjorts väldigt mycket för att hon ska vara i det skick hon är nu, säger Klas Fontell, arkitekt på Helsingfors stads konstmuseum HAM som varit ansvariga för reparationen av statyn.

Hur mår Havis Amanda nu – kommer hon stå kvar här i 100 år till?

– Det får vi hoppas! Hon mår prima, det ser man ju på henne.

– Alla vi helsingforsare är väldigt glada och väntar ivrigt på att bli av med staketen och få komma henne nära, säger Fontell.