Start

Norrena & Frantz: ”Friheten att vara med alla dem man älskar är oslagbar” – om icke-monogami

Monogami är fortfarande en starkt inrotad norm i samhället. Det gör att många som lever med flera partner än en håller sin livsstil lite hemlig.

Leende ung par på en strand, i bakgrunden skymtar flera personer.
Hur är det att leva som polyamorös? Malena Holmström gästar podden och besvarar lyssnarnas frågor. Bild: lev dolgachov

Journalisten Malena Holmström har valt att gå mot strömmen här, nyligen sommarpratade hon till och med om sitt liv som ickemonogam.

– Jag kan faktiskt inte riktigt säga om jag aktivt har valt den här livsstilen eller om det alltid bara har varit så att det rätta för mig är att ha mera än en romantisk partner, säger hon.

En kvinna i mörkt hår med håret uppsatt i en knut på huvudet står mitt i ett rum med händerna i fickorna. Hon är klädd i en svart crop topp och röda collegebyxor och hon ler stort mot kameran.
Bild: Privat

Malena Holmström bor i dag ihop med Janne, som hon titulerar som sin ”pesäkumppani”, ett ord som är lite bökigt att översätta till svenska men betyder ungefär partner som man delar bo med. Både Janne och Malena har också andra romantiska relationer.

Norrena & Frantz bjöd in Malena till podden för att besvara våra och publikens frågor och läsa brev från andra som lever icke-monogamt.

Lever i ett ickemonogamt förhållande som funkar perfekt för oss. I början kunde det tidvis vara jobbigt pga avundsjuka – obs inte svartsjuka. Man kände sig lite avundsjuk på partnern, då den hade nån att umgås med och man själv var hemma. Men man lär sig hantera det.

Iller 40

– Jag känner så igen mig i det där, säger Malena. Min partner har för tillfället ett förhållande där han blir så fint behandlad och ompysslad, de diskuterar djupa saker och har det så mysigt.

– Jag blir inte ett dugg svartsjuk utan unnar honom detta helhjärtat, men kan känna att jag också vill bli ompysslad! Men det är ingen missunnsam och destruktiv känsla.

Jag tycker det är super att monogami inte är enda alternativet, men samtidigt skulle jag inte våga vara något annat än monogam. Jag tror det handlar om att jag är så osäker på mig själv. Om min partner hade andra förhållanden skulle jag nog vara rädd för att han insåg att han inte vill vara med mig alls.

B 27

– Det verkar finnas en förutfattad mening om att de som är ickemonogama är supersjälvsäkra, men vi har samma rädslor och nojor som alla andra. Det kan ju vara värt att tänka på att monogami inte är någon garanti för att man inte ska bli attraherad av andra.

– Jag brukar tänka att jag ju inte vill vara tillsammans med någon som inte vill vara tillsammans med mig, och det gäller oavsett hur många partner man har.

I podden besvarar Malena Holmström flera av lyssnarnas frågor. Vi har också fått brev av en man som är osäker på om han är polyamorös eller helt enkelt en stadgad man med en älskarinna.

Icke-monogami - så funkar det!