”Säg nej till rasism” och ”fotboll tillhör alla” är i dag grundstenar inom den internationella och inhemska fotbollen. Men trots allt mer kraftiga insatser har vi fortfarande en idrott där rasism, diskriminering och trakasserier förekommer.
Ofta är det rasistiska påhopp mot spelare som leder till rubriker, men inte heller fotbollsdomare är förskonade.
Abdirahman Sugulle, 27, från Esbo fick utstå rasistiska påhopp i juni under en match mellan PKKU och Atlantis i herrarnas division 1. Matchen var ungefär tio minuter gammal då någon i publiken skrek mot Sugulle.
– Någon skrek ”N****, det där var inget”. Jag uppfattade inte det då utan först igår då jag tittade på matchen i efterhand och analyserade.
– Det var jättetufft att höra det nu på video och det har påverkat min mentala hälsa väldigt mycket. Jag blev besviken och fick mycket ångest, säger Sugulle till Yle Sporten.
Under matchen uppfattade heller ingen annan i domarteamet eller spelarna vad som ropades från läktaren.
Det här var inte första gången som Sugulle utsattes för rasistiska påhopp – det skedde också vid två tillfällen förra säsongen.
– Det var två matcher i division 2 men jag hörde inte det själv. Första gången var det en spelare som hörde det och berättade för mig och andra gången en säkerhetsvakt, säger han.
Bollförbundet kan göra mer
Bollförbundet jobbar aktivt för att motverka rasism och varje gång något sker ska det rapporteras. Förra säsongen gjorde Sugulle två anmälningar och nyligen har han anmält händelsen som skedde i juni.
– Den här gången har jag bevis och jag har även gjort en brottsanmälan om det här, säger han.
Tycker du att Bollförbundet gör tillräckligt för att få bort rasism från fotbollen?
– Förbundet gör så gott man kan men jag tycker att man kan försöka göra ännu mer och bättre. Det finns protokoll för hur man ska agera efter att det har hänt, men jag tycker man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han.
Abdirahman Sugulle gick nyligen ut på sociala medier och berättade om sina erfarenheter och specifikt om matchen i juni.
Under torsdagen tog också Bollförbundet och generalsekreteraren Marco Casagrande ställning mot alla former av rasism inom fotbollen och i samhället.
”Vi fördömer otvetydigt rasism. Fotbollens kraft ligger i att föra människor samman och vi borde främja den uppgiften ännu mer”, skriver Bollförbundet.
Större diskussioner behövs
Enligt Sugulle har man de senaste åren börjat diskutera rasism mer på domarutbildningar, bland annat tack vare att en av Finlands främsta domare Mohammad Al-Emara stoppat matcher efter rasistiska rop från läktarna.
Men det finns fortfarande mycket jobb kvar att göra.
– Vi är få domare med invandrarbakgrund men vi blir fler hela tiden. Rasism borde diskuteras mycket mer, säger han.
Då Abdirahman Sugulle nu berättat om sina erfarenheter hoppas han också att det ska leda till en större diskussion.
– Det här är en stor sak. Det här är tufft för mig men om jag lyfter fram det så kan det hjälpa med de problem som vi har i samhället och inom fotbollen. Jag hoppas också att det här kan motivera andra domare med invandrarbakgrund att följa sina drömmar.
Sugulle har varit domare i elva år men det är först på högre nivå som han upplevt rasism på fotbollsplanerna.
– På längre nivå var det inga rasistiska påhopp. Det började först senare och första gången det skedde var förra året, säger han.
Rasistiska påhopp ska inte krossa drömmarna
Abdirahman Sugulle berättar att den senaste händelsen gjort att han tappat en del av glädjen för fotbollen och domaryrket, men rasistiska påhopp ska inte sätta stopp för hans karriär.
– Jag ska försöka åka till nästa match med samma glädje. Jag vill inte ge rasister makt över mitt jobb, säger han.
Och Sugulle drömmer om en lång domarkarriär på de största arenorna.
– Fotbollsligan är ett minimimålet men jag vill också döma ute i Europa i EM och i Champions League. VM är också ett stort mål, säger han.