Jordgubbsskörden ser ut att bli riktigt dålig på vissa håll i Mellersta Österbotten och liknande rapporter kommer även från Södra Österbotten.
Orsaken är en hård höst, vinterskador, vårens torka och kraftiga regn.
– Slutresultatet är en urusel jordgubbssommar. Under drygt ett halvt år har jordgubbarna drabbats av alla väderfenomen som de inte borde utsättas för. Tydligen kommer alla skador på en gång, säger Juha Nikkinen från Porkos jordgubbsodling i Karleby.
Även en annan jordgubbsodlare från Karleby beskriver sommaren som usel.
– Den hårda vintern tog två hektar av plantorna. Det betyder att vi har ett mindre område att plocka från och bären är mindre än vanligt och det finns få av dem, säger Sonja Junttila från Brandts gård.
Yle Österbotten har tidigare skrivit om att situationen ser liknande ut på de österbottniska jordgubbsodlingarna.
Huvudskörden mognar denna vecka i Mellersta Österbotten. Frilandssäsongen kan dock bli ovanligt kort om det fortsätter regna.
På Porkos jordgubbsodling blir det ingen huvudskörd.
– Förra och denna veckas regn ser till att huvudskörden i år bara blir en skörd.
Jordgubbarna är på vissa håll även betydligt mindre än vanligt och skörden kan bli mindre än hälften av det normala. Juha Nikkinen uppskattar att endast 30 procent av skörden kan tas upp.
Finns det något bra med den här sommaren?
– Det bästa är att säsongen slutar tidigt, säger Nikkinen.
På Hauhtonens bärgård i Lochteå led jordgubbarna av vinterskador. Den nya skörden blir inte klar förrän i mitten av juli.
– Lådförsäljningen startar först senare, om skördeläget tillåter det. Just nu säljs bara bär i askar, säger Elina Jukkola.
Dåligt också i Södra Österbotten
Lika dystra rapporter kommer från Södra Österbotten.
– Skördeläget är dåligt. På vår gård i Töysä blir skörden en fjärdedel av det bästa året, säger Karoliina Suutala, ordförande för Frukt- och bärproducenternas förbund i Österbotten.
Suutala har hört liknande rapporter från andra gårdar i Södra Österbotten och tror att situationen är liknande i hela landet.
– Startskottet för allt var förra höstens kraftiga regn. Kanske drunknade bären då, säger Suutala.
Dessutom ledde den varma sommaren till att blomningen blev kort.
Jordgubbarnas huvudskörd plockas denna och nästa vecka. Vissa gårdar har planterat nya bär i våras.
– Plockningen av dessa bär är ännu framför oss, den börjar om en och en halv till två veckor.
Artikeln är en översättning av Yle Kokkolas artikel Mansikkasato jää paikoin umpisurkeaksi – ”Parasta on se, että kausi loppuu aikaisin”, täräyttää viljelijä av Iina Kluukeri och Kati Ala-Renko.