I fjol tog Carlos Alcaraz sin första titel i Wimbledon. Han satte då stopp för Novak Djokovics segersvit – serben vann fyra titlar i rad mellan 2018 och 2022.
Nu möttes Alcaraz och Djokovic i en ny final i den prestigefyllda grästurneringen och resultatet blev samma som i fjol.
Alcaraz vann med 3–0 i set och tog karriärens fjärde grand slam-titel. För en månad sedan vann han också Franska mästerskapen.
– Som liten kille sa jag att jag ville vinna Wimbledon och nu står jag här igen. Det här är den största turneringen och det här är en vackraste pokalen, säger Alcaraz efter segern.
Alcaraz fick Djokovic att se trög ut
Det var aldrig något snack om saken i dagens final: 6–2, 6–2, 7–6 talar sitt tydliga språk. Alcaraz var bättre på alla områden och gav inte sin idol och läromästare någon chans.
Alcaraz styrde matchen som han ville och fick Djokovic att se trög ut. Publiken ställde sig till och med på serbens sida för att matchen inte skulle bli i det kortaste laget, men allt var över efter tre set.
– Jag kom inte alls upp i nå i de två första seten och Carlos hade allt. Det var helt enkelt inte meningen att det skulle vara min dag, säger Djokovic.
Alcaraz darrade en aning i tredje set då han sumpade tre matchbollar, men avgjorde sedan finalen i tiebreak.
– Det var tufft i tredje set men jag hittade tillbaka och gjorde det bra i tiebreak, säger Alcaraz.