Både i VM 2022 och 2023 fick Jakob Ingebrigtsen nöja sig med silver bakom Jake Wightman och Josh Kerr, men till Paris kom norrmannen för att återta tronen på 1500 meter.
Men allt slutade i ett stort debacle för Ingebritsen – han blev utan medalj och var chanslös på upploppet då Cole Hocker vann före Josh Kerr och Yared Nuguse.
– Jag försöker spela på mina styrkor och slita ut alla men det blir fel och jag missförstår min egen fart i början. Jag känner mig stark och det är därför det blir som det blir, säger Ingebrigtsen till NRK.
Ingebrigtsen valde att ta täten direkt från start och halvvägs in loppet hade han till och med en lite lucka till resten av finalfältet.
– Då blir jag för ivrig, säger OS-mästaren från Tokyo.
Ingebrigtsen hade täten till sista kurvan, men på upploppet tryckte sig både Hocker och Kerr förbi. På slutet passerades han även av Nuguse.
– Jag är självklart besviken men det finns många olika anledningar till att saker händer. Men det är dumt att jag förstör för mig själv, säger han.
Man kan nästan påstå att Ingebrigtsen fungerade som hare för medaljörerna. Han drog fram Hocker till ett nytt olympiskt rekord. Tvåan Kerr löpte brittiskt rekord och trean Nuguse satte nytt personbästa.
– Jag är besviken över resultatet men de andra gör också smarta val och får en bra utdelning, säger Ingebrigtsen.
Hockers olympiska rekord 3.27,65 är den sjunde bästa tiden i historien.
– Jag är otroligt stolt över att jag hittade ett sätt att vinna. Jag satte mig i en bra position och kroppen tog mig över mållinjen, säger Hocker efter segern enligt Reuters.