Mobiltelefonerna hör inte hemma på lektionerna i de västnyländska skolorna

I de västnyländska grundskolorna ska mobiltelefonerna vara på ljudlöst och i elevernas väskor. Att använda mobiltelefoner i undervisningen är ovanligt.

Två tjejer kollar på mobilen.
Vanezza Ekholm och Olivia Nyberg är 15 år gamla och går i nionde klassen i Höjdens skola i Tenala. De är nöjda med skolans regel att mobiltelefonerna inte får vara med på lektionerna. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Mobiltelefonen är inte bara av ondo, eleverna kan också göra mycket kreativa saker på sin telefon konstaterar Jennie Ahtola som är rektor vid Höjdens skola i Tenala. Det händer att hon på rasterna syns på en Tiktok-video som någon av eleverna försöker filma.

– Det är någon som står och dansar och så förstör man videon och de får ta den på nytt, säger Jennie Ahtola

En rad personer framför skolhus.
Vanezza Ekholm, Olivia Nyberg, rektor Jennie Ahtola, Anton Wikström och Liam Sipola utanför Höjdens skola i Tenala. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Men på lektionerna ska telefonen vara i väskan och eleverna får använda skolans datorer för att hänga med i undervisningen. Det är reglerna som gäller i årskurserna 7 till 9 i skolan.

Olivia Nyberg, 15 år, som går i årskurs nio i Höjdens skola tycker reglerna är vettiga.

– Man ska inte ha dem på lektioner för de stör ju. Man ska fokusera på det man ska lära sig. Och jag tycker det är helt bra att man får ha telefonen med på rasten, säger Nyberg.

Anton Wikström, 14 år, har funderat över skolans regel att telefonen ska vara i väskan, inte i fickan där vibrationer kan störa och påminna om att det kommer in meddelanden.

– Man kan väl lägga telefonen på ”stör ej”, konstaterar Wikström.

Mobiltelefonerna ska vara i väskan under lektionerna

Yle Västnyland skrev till rektorerna för de svenska skolorna i västra Nyland för att fråga om hurdana begränsningar det finns för eleverna att använda mobiltelefoner.

Frågan har blivit aktuell eftersom undervisningsministeriet förbereder att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolan.

Elva rektorer för skolor i Hangö, Raseborg, Ingå, Sjundeå och Lojo svarade på vår enkät. Reglerna för mobilanvändningen ser rätt likadana ut i de västnyländska skolorna.

I Karis svenska högstadium instrueras eleverna att ha mobiltelefonerna bortsatta under lektionstid. Vi har förklarat för dem att det är viktigt att de kan koncentrera sig med tanke på inlärningen. Om mobiltelefonen då vibrerar i fickan störs koncentrationen lätt

Viveca Mattsson, rektor på Karis svenska högstadium

Det vanliga är att eleverna ska ha telefonen på ljudlöst i sin väska. Elever som har svårt att hålla sig ifrån sin telefon kan i många skolor lämna in den för förvaring under skoldagen.

Om en elev behöver ringa eller ta emot samtal, kan eleven göra det med specialtillstånd från läraren.

Vi har redan sedan många år tillbaka haft så i Katarinaskolan, att eleverna måste ha sina telefoner på tyst eller avstängda i skolväskan under skoldagen. Har de ett viktigt ärende hem får de med lärarens lov använda sin telefon. När dagen är slut får de ta fram sina telefoner först då de lämnat skolbyggnaden. Detta har fungerat hos oss

Tove von Schantz, rektor på Katarinaskolan

Endast i årskurs 6 har vi haft utmaningar med elever som gärna ”smugglar” sina telefoner med ut på rast. Då har vi kontaktat hemmen och med hemmets tillåtelse har vi samlat in telefonerna under en period för att få bukt med problemet. Här lyckas vi ibland bättre, ibland sämre. Skulle vara skönt med en lagstiftning som stöder oss pedagoger i detta sammanhang

Tove von Schantz, rektor på Katarinaskolan

Det vanliga är att eleverna i årskurserna 1–6 inte får ha telefonen med på rasterna, medan elever i årskurser 7-9 får lov att plocka fram telefonen mellan lektionerna.

Tenalarektor tveksam till totalförbud mot mobil i skolan: ”Är det lärarnas uppgift att skapa dåligt klimat igen?”

Flera rektorer nämner att telefonerna inte är ett problem i de lägre årskurserna, först från årskurs 6 uppåt är eleverna mer intresserade av att plocka fram mobilen under skoldagen.

Elevernas egna telefoner används inte i undervisningen

Att använda mobiltelefonen i undervisningen är ovanligt i de västnyländska skolorna. Mobiltelefonerna behövs inte, eftersom eleverna i regel har pekplattor eller datorer som skolan försett dem med.

Hangö högstadium har i två års tid haft det så att mobiltelefonerna finns i väskan (förrförra läsåret) eller samlas in (gångna läsår) för lektionen. Eftersom pekplattan är elevens digitala redskap behövs inte telefonen

Tanja Koivisto, rektor för Hangö högstadium

Liam Sipola, 15 år säger att de i Höjdens skola väldigt sällan använder telefonen i undervisningen.

– Vi har ju datorer som vi använder till alla skoluppgifter. Någon gång har det blivit så att om man har datorn hemma oladdad, så har man fått använda telefonen. Men det var förra året, nu har det kommit nya regler som säger att man ska skriva i ett häfte om man har datorn oladdad, berättar Sipola.

en kvinna i vit blus.
I Höjdens skola i Tenala där Jennie Ahtola är rektor får eleverna i årkurs 1 till 6 inte använda telefonen på rasterna, medan eleverna i årskurserna 7-9 bara behöver sätta undan telefonen under lektionerna. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Rektor Jennie Ahtola bekräftar att det är häfte och penna som gäller om man inte har sin dator i skick.

– I undantagsfall kan man fortsättningsvis få använda telefonen för arbeten där det ska ingå video och bilder. Men vi måste komma bort från att man med flit lämnar datorn oladdad för att få jobba på telefonen, säger rektorn.

Ahtola berättar om ett nytt system för pekplattor som bland annat gör det möjligt för läraren att för en viss lektion bestämma vilka appar som fungerar och vilka webbsidor man kan gå in på. Hon önskar något liknande skulle finnas också på datorerna som eleverna från årskurs 7 uppåt använder.

Också i enkätsvaren kommer det fram att de datorer och pekplattor som används i skolorna är väldigt reglerade.

Alla elever har egna skolpaddor som används i undervisningen. De är mycket styrda och kontrollerade idag, för att förhindra sidor som är olämpliga. Även alla appar som används granskas före, och godkänns före eleverna får tillgång till dem

Maria Berg, rektor för Bromarv skola.

Blandade känslor inför en ny lagstiftning

Att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolorna är en del av Petteri Orpos (Saml) regeringsprogram. Undervisningsminister Anders Adlercreutz (SFP) berättade i juli att ett totalförbud inte är uteslutet. Undervisningsministeriet ser också på andra alternativ, som att endast begränsa användningen av mobiltelefoner på lektionerna.

Skolelever i Tenala ska hålla mobiltelefonen i väskan under lektionerna – vibrationer i fickan stör koncentrationen

Niondeklassarna på Höjdens skola ser inte ett behov av ny lagstiftning.

– Jag tycker det räcker med skolans regler. Om de skulle börja samla in alla telefoner och man skulle få dem tillbaka när man går hem, känns det lite överdrivet. Man vill helst ha dem på rasten, säger Vanezza Ekholm.

Två tonårskillar på skolgård.
Liam Sipola och Anton Wikström går i årskurs nio i Höjdens skola. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Liam Sipola och Anton Wikström tycker telefonen behövs för att ha kontakt med föräldrarna om något händer under skoldagen.

– Jag tycker att man ska få ha telefonen med sig till skolan ifall att det är viktiga samtal eller man blir sjuk och måste hem. Det är skönt att kunna ringa ifall något händer, säger Anton Wikström.

– Jag håller med Anton. Jag tycker det skulle vara onödigt att helt förbjuda telefonanvändning under skoltid. För det är just det där att man ska ska kunna ha kontakt hem ifall man blir sjuk. Eller om man ska behöva ringa hem och be om skjuts till träningar, säger Liam Sipola, 15 år.

Skolorna efterlyser direktiv som är lätta att följa

Av dem som svarade på Yle Västnylands enkät nämnde tre rektorer den nya lagstiftningen. Tove von Schantz, rektor på Katarinaskolan tycker det skulle vara skönt med en lagstiftning som stöder lärarna i fall där elever inte kunnat hålla sig från telefonen.

Viveca Mattson på Karis svenska högstadium hoppas på att det skulle vara lätt för skolorna att följa eventuella nya direktiv.

Sjundeå svenska skola, som har undervisning för årskurserna 1–6, har inte ett behov av ny lagstiftning säger rektor Katarina Lodenius. Men hon kan tänka sig att det i de högre årskurserna kan behövas direktiv från någon högre instans.

Eleverna har alla bärbara datorer och det mesta kan göras på dem. Men ifall läraren någon gång planerat att mobiltelefonerna ska användas ska ungdomarna följa lärarens anvisningar. Jag hoppas att man har i åtanke att det ska vara lätt för skolorna att följa dem om undervisningsministeriet kommer med nya direktiv

Viveca Mattsson, rektor på Karis svenska högstadium

På Höjdens skola tycker rektor Jennie Ahtola att skolorna klarar sig med den nuvarande lagstiftningen.

– Jag skulle ju önska att man skulle tänka på konsekvensen av en sådan lagstiftning, säger Ahtola.

Hon funderar på vad som händer när eleverna ändå har telefonen med sig trots en lag.

– Vad händer när vi ska göra ännu strängare anmärkningar, kvarsittningar och straff för att de använder telefonen. Jag funderar på hur det i praktiken ser ut. Ska de lämna in telefonen med våld i något skede, eller hur ska det gå till, undrar Ahtola.

Vi bad Olivia och Vanezza ge sina bäsa tips på hur man kan koppla loss från mobilen och koncentrera sig bättre.