Den kyrkoherde i Sastmola som misstänks för att ha betett sig osakligt på ett konfirmationsläger är inte längre avstängd från sin tjänst. Enligt Åbo ärkestift finns det inte längre grunder för det här.
Kyrkoherden får ändå inte jobba med barn och unga under den tid som polisens utredningar fortsätter.
Kyrkoherden avstängdes från sin tjänst i juni. Han misstänks för att ha brukat alkohol och betett sig osakligt under lägret. Han är nu tjänstledig fram till den 8 september, meddelar ärkestiftets biskop Mari Leppänen till Yle Uutiset.
Polisen utreder fallet åtminstone som brott mot tjänsteplikt.