Busstrafiken mellan Korpo kyrkby och Korpoström har dragits in. Yle Åboland rapporterade om nyheten tio dagar innan bussen slutade gå och efter det har ortsborna samlat in över 700 namn för att bevara linjen.
Ärendet behandlades på stadsstyrelsens möte den 17 juni 2024. Enligt Pargas stadsdirektör Tom Simola fattade Närings-, trafik- och miljöcentralen beslutet redan i början av maj.
– Ärendet kom för kännedom då, det är staten som fattar beslut i frågan och inte staden.
Så ni har vetat om att busslinjen dras in redan i juni?
– Jo.
Orsaken till att Pargas stad inte då meddelat sina invånare om förändringen är att aktören i frågan inte är staden utan staten, säger Simola.
Under audiensen med namninsamlingens initiativtagare Antonia Ringbom och Jacob Fellman säger stadsdirektören att staden kommer med besked nästa tisdag om möjliga lösningar.
Till Yle Åboland påpekar Simola att det är staten som fattar det slutliga beslutet i frågan om en busslinje till Korpoström.
”Vi kan inte klona oss så att vi kunde fylla bussarna”
I höstens busstidtabeller har Korpoström försvunnit helt. Ortsborna aktiverade sig genast då de fick höra om den indragna busslinjen i början av augusti.
– Vi är positivt överraskade över att så många skrev under namninsamlingen. Det är personer som inte berörs direkt som skrivit under listan men som förstår följderna av indragningen, säger Ringbom.
Vem ska lösa situationen?
– Det är ju klart att staten och staden kastar bollen mellan varandra men hittills har staden sponsorerat linjen till Korpoström. Den kommer aldrig bli lönsam, vi kan inte klona oss så att vi kunde fylla bussarna.
Då namninsamlingen överräcktes till stadsdirektören presenterades även ett antal förslag på hur situationen kunde lösas. Ett av förslagen är att det kunde finnas vissa bestämda turer som åker till och från Korpoström och att det kunde köra en buss till södra Korpo vid behov.
Artikeln uppdaterades 11:34 med bilder från överräckningstillfället.
Vad tycker du att är lösningen? Kommentera!