Start

Utan människor finns inget samhälle – vi behöver både fler barn och fler invandrare

Det har aldrig fötts så få barn i Finland som i dag. Professorn i demografi Jan Saarela oroar sig över Finlands låga födelsetal.

Ett barn leker i vattnet. Hon har på sig en simdräkt och en hatt.
Då nativiteten minskar har unga vuxna allt färre föräldrar i sin omgivning att relatera till och det uppstår en kedjereaktion. Bild: Saran Poroong / Alamy/All Over Press

Finländarnas nativitet är rekordlåg. Det föds nu färre barn i Finland än under nödåren på 1800-talet. Om trenden fortsätter blir det svårt att ta hand om en åldrande befolkning, säger professorn i demografi vid Åbo Akademi Jan Saarela.

– Det krävs människor för att vi över huvud taget ska ha ett fungerande samhälle. Utan människor blir försörjningskvoten helt upp och och nedvänd.

Med försörjningskvoten avses förhållandet mellan personer i arbetsför ålder och befolkningen som helhet. Utan åtgärder från samhällets sida finns det en risk för att det föds allt färre barn i framtiden.

Men varför har nativiteten i Finland kollapsat på bara några år?

– Personligen tror jag att det har att göra med attityden till barn och inställningen till att bli föräldrar och att man vill förverkliga sig själv, säger Saarela.

Den sociala miljö där unga vuxna lever inverkar också på familjeplanerna: då nativiteten minskar har unga vuxna allt färre föräldrar i sin omgivning att relatera till. Enligt Jan Saarela kan det här leda till en kedjereaktion som förstärker sig själv.

Samtidigt har samhället på många sätt blivit mer barn- och familjevänligt, med längre familjeledigheter för pappor och ett mer flexibelt arbetsliv.

– Jag tror inte att de åtgärder som gjorts räcker till. De skapar inte tillräckligt stora och många incitament, säger Saarela.

Saarela anser att det behövs en radikal förändring av arbetsmarknadslagstiftningen om man vill gynna nativiteten. Modell kunde tas från Sverige där nativiteten är högre än i Finland, trots att samhällena annars påminner om varandra.

Vi klarar oss inte utan invandring

I väntan på att födelsetalen vänder borde Finland satsa på att locka arbetskraftsinvandrare. Behov finns såväl inom expertyrken som i mindre kvalificerade jobb.

- Vi kommer definitivt att ha fler invandrare och personer som är barn till invandrare i Finland. Och vi får ju hoppas att födelsetalen också svänger för infödda finländare. Men tyvärr är jag inte så optimistisk.

Samtidigt kommer larmrapporter om att utländska experter som redan bor i Finland inte känner sig så välkomna.

Enligt en undersökning som Ingenjörsförbundet och Teknikens akademiker låtit göra skulle endast hälften av de tillfrågade utländska experterna rekommendera Finland för kollegor i utlandet.

Vidare vill regeringen återkalla uppehållstillståndet för utländska medborgare om de varit arbetslösa längre än tre månader. Ett förslag som enligt Jan Saarela är stick i stäv med strävan om att räta ut Finlands skeva demografiska pyramid.

– Det går inte alls ihop och jag tycker att det är på tok för strikt krav. Givetvis är det så att det är belastande för ekonomin med arbetslösa, men oberoende av det är det ett väldigt strikt krav att ha en kort tidsperiod på bara tre månader, säger Saarela.

Nyhetspodden går på djupet med en aktuell fråga varje vardag. På Arenan kan du favoritmarkera programmet och få en avisering för varje nytt avsnitt.