Inget skrinnande på konstisplanen i Näse i vinter – Borgå stad missade att ansöka om miljölov i byggskedet

Miljövården tillåter inte nuvarande nedkylningsmaskineri på grundvattenområdet.

Två barn spelar ishockey
I vinter kan det bli trängsel på bollplanen i Borgå centrum, då konstisbanan där är den enda i hela staden. Konstisplanen i Näse får inte användas. Bild: Yle/ Mira Bäck

Konstisplanen i Näse öppnade i november 2020 och har sedan dess vintertid använts flitigt av både Strömborska skolan och finska Albert Edelfeltin koulu som ligger intill. Kvällstid har allmänheten fritt fått använda den.

Men i vinter blir det inget skrinnande på planen eftersom miljövården inte godkänner de rör som används för att kyla ner marken.

Det visar sig att staden nog ansökt om bygglov för servicebyggnaden, lampor och staket, men inte för rörverket som grävts ner under marken.

Saken märktes i vintras i samband med att man kollade upp något annat på området.

– Det har varit meningen att komplettera bygglovet senare med information om utrustningen för konstisplanen, men på grund av en mänsklig miss har det inte blivit gjort, säger Marjo Rantala som är chef för idrottstjänster vid Borgå stad sedan i våras.

Akilles bandyspelare tränar på dålig is.
Kylmedlet inne i rören är inte i sig farligt, men miljövården vill inte ta några risker eftersom planen ligger på ett viktigt grundvattenområde. Bild: Sebastian Backman / Yle

Största problemet är att konstisplanen ligger på grundvattenområde. Miljövården har sagt att idrottstjänsterna kan fortsätta med isplanen ifall de försäkrar rören med ett yttre rör så att kylmedlet inte kan läcka ut.

Under sommaren har metoden testats inne i ishall, men det dubbla röret släpper inte igenom tillräckligt med kyla för att det ska kyla ner marken så att det bildas is, och är därmed inte ett fungerande koncept.

– Vi vet att konstisplanen är väldigt viktig för de närliggande skolorna och användarna som bor i närheten, det är verkligen beklagligt att det gick så här, säger Rantala och försäkrar att de funderar på olika alternativa lösningar.

"Jag skulle vilja vara här varje dag" - den nya konstisbanan i Näse får tummen upp av Borgåbor

Idrottstjänsterna hoppas hitta en ledig yta någonstans i närheten, som ändå inte är på grundvattenområde.

Planen är att flytta nedkylningsmaskineriet dit i framtiden.

– Vi vet ännu inte var det skulle vara, inga planer har gjorts. Tyvärr hinner vi hur som helst inte få det klart till i vinter, det kräver omfattande byggnadsarbete att grunda en konstisplan, säger Rantala.

I vinter måste skolbarnen och skridskoåkarna använda konstisen på bollplanen i centrum eller någon naturisplan.

Uusimaa var först med nyheten.