Den tidigare ishockeyspelaren Teemu Selänne är intresserad att hyra den tomma Helsingforsarenan, uppger två sinsemellan oberoende källor för STT.
Enligt STT ska Selänne ha fört diskussioner om en eventuell inhyrning. Den jättelika ishallen i Böle ägs av Helsinki Halli Oy, vars majoritetsägare heter Arena Event med ryska oligarkerna Gennadi Timtjenko och bröderna Arkadij och Boris Rotenberg samt Boris son Roman Rotenberg som bakgrundsfigurer.
Alla, förutom Roman, finns på EU:s sanktionslista, och därför har ingen verksamhet ordnats i Helsingforsarenan sedan kriget bröt ut i februari 2022.
Selänne själv kommenterar inte ärendet. Det gör inte heller Kai Paananen, som representerar arenans ägare.
– Bolaget diskuterar med många parter. Huvudsaken är att det ska gå att ordna verksamhet i arenan, säger han till STT.
Det är inte första gången Selänne visar intresse för det som sker om och kring Helsingforsarenan och laget som spelade där i 25 år, hans moderklubb Jokerit. Våren 2022 ville Selänne köpa hallen och delta i Jokerits nya verksamhet. Klubben försökte sig på en comeback till finska ishockeyligan.
Många turer kring arenan
I somras försökte Utrikesministeriet söka undantagstillstånd för en eventuell frivillig försäljning av arenan, men dokumenten som lämnades in var ofullständiga och slutligen rann tidsfristen ut.
Alternativen som återstår är en försäljning av hallens arrenderätt eller en tvångsinlösning, vilket är en tidskrävande process.
Tidigare i augusti rapporterade tidningen Helsingin Sanomat att Helsingforsarenan är djupt skuldbelags och riskerar att gå i konkurs. Ägarna kan inte betala av sina skulder på hundratusentals euro.
Om arenan går i konkurs är den inte längre i de ryska oligarkernas ägo, men det är oklart om konkurs är ett alternativ eftersom ägarna har pengar som de inte kan betala med på grund av EU:s sanktioner.
Källa: STT