Söndagen den 25 augusti ringde en vän till Jockum Andersin och frågade om han råkade ha en plastlåda. På väg hem från ett besök hos Andersin hade vännen nämligen råkat på en dam som upptäckt en stor, hårig spindel som spatserade runt.
– Jag gick dit med en låda, sedan lade vi lådan över spindeln och lade in lite mossa åt den.
Andersin lade in en bild på spindeln i en Facebook-grupp för bortsprungna djur, men ingen hörde av sig.
Spindeln spenderade natten hemma hos Andersin och nästa morgon fick den åka till hittedjurshuset i Vik.
– Spännande var det nog, den hade fina ludna ben och stora tänder. Den verkade pigg och kry, trampade runt och försökte hitta en väg ut ur lådan.
Spindeln varit utomhus en längre tid
Ännu har ingen trätt fram som spindelns ägare, berättar man vid hittedjurshuset i Vik.
”Det är möjligt att spindeln är bortsprungen, men den skulle ha varit tvungen att ta sig igenom ganska många dörrar och lås för att ta sig hela vägen ut”, skriver Mari Aro, medieansvarig vid Helsingfors djurskyddsförening, i ett mejl.
Den väntar nu på sin ägare i Vik under de lagstadgade 15 dagarna, och om ingen ägare hittas kommer HESY adoptera bort den.
”Spindeln såg ganska uttorkad ut och har förmodligen varit ute en längre tid. Spindlar blir också lätt kalla. Spindelns upphittare i Vik berättade att djuret hade piggnat till då den fick komma in i värmen”, skriver Aro.
Vid hittedjurshuset håller man nu på att undersöka spindeln noggrannare och hoppas kunna få den att äta och bli i bättre form.
Helsingfors djurskyddsförening har drivit hittedjurshuset i Vik sedan år 2020. På den tiden är det här den första spindeln man fått in.