Det var domaren Alexandre de Moraes i Brasiliens högsta domstol som beordrade att X ska blockeras i landet.
Han utfärdade beslutet efter att X-ägaren Elon Musk inte följde en order om att utse en ny juridisk representant för företaget.
De Moraes hade gett Musk ett ultimatum: X-miljardären hade 24 timmar på sig att hitta en ny representant, annars skulle X stängas ner.
Brasiliens lagstiftning kräver att alla internetbolag har en juridisk representant som svarar för bolagets verksamhet i landet.
Böter på flera tusen om man använder X med VPN
Nu hotar domaren med böter på drygt 8 000 euro för personer som kringgår blockeringen i Brasilien med exempelvis VPN.
Han krävde tidigare också att Google, Apple och internetleverantörer skulle förhindra användningen av X och åtkomst till webbplatsen i Brasilien.
Men den ordern tog han senare tillbaka.
Musk menar att domaren försöker förstöra landets demokrati
Elon Musk, som också äger Tesla och SpaceX, har kallat de Moraes för en ”ond diktator som låtsas vara domare” och anklagat honom för att försöka förstöra demokratin i Brasilien.
”Vi skulle inte följa hans olagliga order för att han ska kunna censurera sina politiska motståndare”, uppgav X i ett uttalande strax efter att tidsfristen för att utse en ny juridisk representant hade löpt ut.
Domaren de Moraes leder en kamp mot desinformation i Brasilien och Musk och han har hamnat in en inflammerad konflikt som pågått i månader.
Den sociala medieplattformen X har tidigare haft mer än 22 miljoner användare i Brasilien.
Källor: AFP, Reuters