Diskussionen tog fart på allvar den 21 augusti då Ilta-Sanomat publicerade ett öppet brev från fyra finländska OS-idrottare.
De lyfte bland annat fram att det rådde brist på laganda i den finländska truppen och att lagledningen agerade ambitionslöst i Paris. Dessutom riktades kritik mot att ledningen hellre underhöll politiker och andra gäster än stödde idrottarna.
”OS var toppen på isberget”
Yle Urheilu skickade en enkät till samtliga 56 finländska idrottare som deltog i Paris. Huvudfrågan löd: Motsvarade innehållet i det anonyma brevet deras egna upplevelser under sommarspelen?
Idrottarna hade en vecka tid på sig att svara och de fick göra det anonymt. Av de 56 idrottarna svarade 31, vilket gav en svarsprocent på 55,4.
Tretton av de som svarade upplevde att det anonyma brevet inte motsvarade deras upplevelse av OS. Elva höll delvis med och sju höll fullständigt med kritiken.
Här är ett urval av citat från de idrottare som svarade på enkäten:
”Psykologerna fanns inte tillgängliga som stöd, varken före eller efter tävlingen. Laget hade inga gemensamma tillställningar, så inte undra på att lagandan var obefintlig. Läkaren hade inte tid då jag berättade om mina symtom.”
”OS i Paris var toppen på isberget, vilket kom fram i brevet. OS-resultaten är inte det stora problemet utan snarare den stora helheten.”
”Ledningen visste inte alltid hur idrottarna hade presterat eller vad som hänt på tävlingsarenan. Å andra sidan så förstår jag att det inte var möjligt att följa varje gren och prestation. Jag hade hoppats på mer information om var och när läkarna, fysioterapeuterna och de mentala coacharna var tillgängliga.”
”Det är fint att statsledningen är intresserad av idrott och hade tid att stödja oss.”
Yle Urheilu frågade också vilket skolvitsord de skulle ge till Finlands olympiska kommitté för OS-arrangemangen. Bedömningarna varierade från underkänt (4) till utmärkt (10). Medeltalet blev 7,5.
En idrottare ville uttala sig offentligt
Yle erbjöd samtliga idrottare en möjlighet att uttala sig offentligt. Judokan Martti Puumalainen var den enda som tog chansen.
– Jag förringar inte någons upplevelser, men brevet var ganska radikalt. Det motsvarade inte mina upplevelser. För min egen del kan jag säga att jag hade trevligt med precis alla, säger Puumalainen.
Puumalainen vistades sex dygn i OS-byn och gav olympiska kommittén en nia i betyg för arrangemangen. Han upplevde inte att politikernas och de övriga inbjudna gästernas besök skulle ha påverkat hans förberedelser.
Han berättar att han frivilligt träffade statsminister Petteri Orpo.
– Det var en hederssak för mig, säger han.
Han anser att Finland inte gick miste om en enda medalj på grund av arrangemangen vid OS-byn.
– Alla har säkert i någon mån orsak att se sig själv i spegeln. Jag kan förstås inte tala för någon annan, men jag har bara mig själv att skylla på, säger Puumalainen.
Han upplever att diskussionen efter OS har varit angelägen. Men han hoppas att fokus så småningom skiftar mot att utveckla stöden till de finländska toppidrottarna och grenförbunden.
– Just nu är verksamheten för kortsiktig.
”Varje upplevelse är äkta”
Leena Paavolainen, som var Finlands lagledare i Paris, anser att de senaste veckornas diskussion har varit viktig.
– Vi hade en brokig skara idrottare, både rutinerade och nykomlingar. Varje upplevelse har varit äkta. Det fina med sommarspel är att vi har en mångsidig trupp. Det ledde till att upplevelserna var varierande, säger Paavolainen.
Hon vill inte kommentera skolvitsordet 7,5 som olympiska kommittén fick i betyg i Yle Urheilus enkät.
– Vi tar tacksamt emot all feedback och alla utvecklingsförslag, säger hon.
Artikeln är en översatt och bearbetad version av Yle Urheilus artikel: Neljä suomalaisurheilijaa kritisoi IS:ssa Olympiakomitean toimintaa Pariisissa – Yle kysyi asiaa koko joukkueelta, 31 vastasi