Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba lämnar sin post.
Det ukrainska parlamentets talman skriver på sociala medier att utrikesministern har lämnat in sin avskedsansökan.
Kuleba har innehaft posten sedan våren 2020 och varit en av de mest framträdande politikerna under Rysslands invasionskrig.
Parlamentet förväntas rösta om frågan senare på onsdagen i en process som vanligtvis är en formalitet.
Hösten blir avgörande
I Kiev pågår nu den största regeringsombildningen sedan Ryssland invaderade landet i februari 2022.
Åtminstone fem ministrar – bland annat justitieministern – har hittills lämnat in sin avskedsansökan.
Enligt en talesperson för presidentens parti ”Folkets röst” ska hälften av ministrarna bytas ut. Man planerar också minska antalet ministerier.
Enligt president Volodymyr Zelenskyj stuvas regeringen om för att ge landets institutioner ”ny styrka”.
– Hösten kommer att vara oerhört viktig för Ukraina, sa presidenten. Och våra statliga institutioner bör ordnas på ett sätt där Ukraina uppnår alla de resultat vi behöver.
Källa: Reuters